Marraskuun alennusmyyntikampanjat ovat olleet jo tovin hyvässä vauhdissa. Black Friday on venähtänyt mustiksi viikoiksi ja viimeistään Singles’ Day eli 11. marraskuuta aloitti monessa kaupassa ja monella palveluntarjoajalla pitkän tarjousrupeaman.
MarkkinointiUutisten ja Iro Researchin kyselyyn vastanneista suomalaisista 59 prosenttia kertoo, että Black Friday -kampanjat ärsyttävät ainakin hieman. Suurta ärsytystä koki 16 prosenttia vastaajista. Kyselyyn vastasi tuhat ihmistä.
Naisia Black Friday -kampanjointi ärsyttää hieman miehiä enemmän. Ärsyttävimmiksi Black Friday kampanjan kokevat 18–34-vuotiaat. Heistä vain joka kolmas kokee, etteivät kampanjat ärsytä lainkaan.
Vastaajista kaikkein matalatuloisimmista ja matalimmin koulutetuista jopa joka viides kokee Black Friday -kampanjoiden ärsyttävän paljon.
18 prosenttia kyselyn vastaajista kertoo varmasti hyödyntävänsä tänä vuonna marraskuun alennusmyyntikampanjoita. 39 prosenttia ei aio näin tehdä, ja 43 prosenttia ei vielä kyselyn toteuttamisen aikaan osannut sanoa, aikooko hyödyntää tarjouksia.
Naiset ovat kyselyn perusteella enemmän tarjousten perään. Naisista 32 prosenttia ja miehistä 46 prosenttia kertoo, etteivät he aio hyödyntää Black Friday -tarjouksia.
Nihkeimpiä tarjousten suhteen ovat yli 65-vuotiaat.
Nihkeimpiä tarjousten suhteen ovat yli 65-vuotiaat, joista 53 prosenttia ei aio hyödyntää Black Friday -tarjouksia omissa ostoksissaan. Esimerkiksi 18–24-vuotiaista vastaava osuus on vain 25 prosenttia.
Black Friday -tarjousten hyödyntämisessä on myös maantieteellistä vaihtelua. Esimerkiksi varsinaissuomalaisista 25 prosenttia aikoo hyödyntää Black Friday -tarjouksia, kun taas Kanta-Hämeessä ja Päijät-Hämeessä vastaava osuus on vain 9 prosenttia. Uusimaalaisista tarjouksia aikoo hyödyntää 17 prosenttia vastaajista.
Tarjouksia aiotaan hyödyntää erityisesti viihde-elektroniikka- (47 %), pukeutumis- (44 %), matka- (26 %), peli-, elokuva- ja musiikki- (25 %) sekä kodinkoneostoksissa (25 %). Vähiten tarjouksia metsästetään remontointi- ja työkone sekä piha- ja puutarhaosastoilta.
Kyselyn perusteella voidaan karkeasti todeta, että miehet ostavat enemmän viihde-elektroniikkaa sekä ohjelmistoja ja sovelluksia, naiset puolestaan vaatteita, kosmetiikkaa, kirjoja, sisustustarvikkeita ja huonekaluja, lasten tuotteita ja leluja sekä lemmikkitarvikkeita.
Erityisenä huomiona nuorin ikäluokka eli 18–24-vuotiaat haluaa hyödyntää Black Friday -kampanjoita myös elintarvikeostoksiin. Tämän ikäluokan tarjouksia hyödyntävistä vastaajista 41 prosenttia kertoo etsivänsä Black Friday -kampanjoista myös elintarviketarjouksia.
Kyselystä selviää, että tarjous- ja alennusmyyntikampanjat saavat ihmisiä hankkimaan asioita, joita he eivät tarvitsisi tai johon heillä ei olisi varaa.
28 prosenttia vastaajista kertoo, että tarjouskampanjat saavat heidät usein tai toisinaan ostamaan asioita, joita he eivät muuten ostaisi. Lisäksi 49 prosenttia kertoo näin kyllä tapahtuvan, mutta hyvin harvoin. Vain 21 prosenttia ei koskaan sorru ostamaan tarjouskampanjoiden vuoksi sellaista, mitä he eivät muutenkin ostaisi.
8 prosenttia vastaajista myös kertoo, että alennusmyynnit saavat heidät usein tai toisinaan ostamaan asioita, joihin heillä ei olisi todellisuudessa varaa. 67 prosenttia kuitenkin kertoo, etteivät tarjoukset vaikuta tällä tavalla heidän taloudelliseen harkintakykyynsä.
Kyselyn perusteella naiset ovat hieman herkempiä ostamaan alennusmyynneistä asioita, joita he eivät muuten ostaisi.
Herkkyys alennusmyyntikampanjoita kohtaan vähentyy, mitä vanhempiin ikäluokkiin mennään.
Nuoremmat ikäluokat ovat selvästi alttiimpia alennusmyynneille. Esimerkiksi 18–24-vuotiaista vain 11 prosenttia kertoo, etteivät koskaan osta alennusmyyntikampanjoiden vuoksi sellaisia asioita, joita he eivät muuten ostaisi. 41 prosenttia tästä ikäryhmästä kertoo, että näin käy usein tai toisinaan. Kyselyn perusteella herkkyys alennusmyyntikampanjoita kohtaan vähentyy, mitä vanhempiin ikäluokkiin mennään. Yli 65-vuotiaista 29 prosenttia kertoo, ettei koskaan osta kampanjoiden houkuttelemana sellaisia asioita, joita he eivät tarvitse.
Sama pätee myös yli varojen ostamiseen. 20 prosenttia nuorimmasta ikäluokasta paljastaa, että alennusmyynnit saavat heidät usein tai toisinaan ostamaan asioita, joihin heillä ei olisi varaa. Esimerkiksi 55–64-vuotiaista yksikään vastaaja ei kerro näin tapahtuvan usein, ja vain kaksi prosenttia kertoo, että näin käy toisinaan.
Matalatuloisimpiin, eli heihin, joiden talouden vuosittaiset tulot ovat enintään 30 tuhatta euroa, alennusmyyntikampanjat vaikuttavat tuloluokista haitallisimmin. Tästä ryhmästä joka kolmas kertoo, että tulee ostaneeksi usein tai toisinaan asioita, joita he eivät muuten ostaisi, koska tuote tai palvelu on ollut osana alennusmyyntikampanjaa. 14 prosenttia samasta tuloluokasta kertoo usein tai toisinaan ostavansa tarjousten vuoksi asioita, joihin heillä ei olisi varaa.
Tutkimus toteutettiin Iro Research Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa osana Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tiedonkeruuaika oli 10.–18. lokakuuta. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. 3,2 %-yksikköä. Tutkimuksen tilasi MarkkinointiUutiset.