🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.
Jani Engberg palasi toimistovuosien jälkeen in-house-maailmaan ja aloitti kesällä Maskun Kalustetalon markkinointijohtajana.
– Maskuun minut houkutteli erittäin mielenkiintoinen tilaisuus tehdä digitaalista murrosta minulle kokonaan uudella toimialalla. Uskon, että pystyn tuomaan brändi- ja digikokemukseni kautta lisäarvoa Maskun jo vahvaan tekemiseen. Maskulla on hieno ja pitkä tarina perheyrityksenä, minkä varaan brändiä ja asiakaskokemusta on hyvä lähteä kehittämään, Engberg sanoo.
Ennen Masku-pestiä Engberg työskenteli Republicilla ja fuusion jälkeen Kaimanalla vajaat kuusi vuotta. Hän on myös edelleen Kaimanan osakas. Ennen tätä hän teki parin kolmen vuoden pätkät RAY:llä, Telialla ja POP Vakuutuksella.
– Nuo yritykset toimivat kolmella aivan eri toimialalla, joilla kaikilla oli digimurros käynnissä. Nyt on taas kiva palata liiketoiminnan pariin, Engberg sanoo.
Tällä kertaa tavoitteena on luoda asiakkaille kokonaan uudenlainen digitaalinen asiakaskokemus, joka rikkoisi perinteistä jakoa verkkokauppaan ja kivijalkaliikkeisiin. Vastikään aukesi uusi Maskun kalustetalon verkkokauppa, mutta digitaalisuutta on tarkoitus tulevaisuudessa tuoda vahvemmin myös myymälöiden sisään.
"Retkeä kivijalkaliikkeeseen edeltää todennäköisesti hintavertailu netissä."
– Huonekalualalla on vahva digitaalinen kehityskaari. Kaikkia huonekaluja ei kannata ostaa verkosta, mutta retkeä kivijalkaliikkeeseen edeltää todennäköisesti hintavertailu netissä. Ostokokemuksen mallit tulevat muuttumaan valtavasti, ja me haluamme Maskussa olla tekemässä tätä muutosta, Engberg kuvailee.
Masku hakee kasvua myös laajentumalla Baltiassa. Virossa on jo avattu verkkokauppa ja myymäläverkostoa kehitetään.
Markkinaoikeus määräsi hiljattain Maskulle 300 000 euron seuraamusmaksun harhaanjohtavasta markkinoinnista. Kuluttaja-asiamies tosin vaati yhtiölle vieläkin suurempaa, miljoonan euron sakkoa.
Käytännössä tapauksessa oli kyse liian pitkistä tarjousajoista kymmenen sattumanvaraisesti valitun sohvan osalta, mutta kalustefirma on ollut markkinaoikeuden hampaissa jo aiemmin. Vuonna 2009 markkinaoikeus antoi Maskulle kiellon koskien jatkuvaa alennusmyyntimarkkinointia, mutta sitä kuitenkin rikottiin sakkojen arvoisesti, joihin kalustetalo tuomittiin vuosina 2011 ja 2016.
– Masku on aina ollut tikun nokassa, Engberg toteaa.
Hän jatkaa, että Maskun markkinointi on aina ollut näkyvää ja räiskyvää. Halpuus on Engbergin mukaan aina muodissa, ja suomalaiset ostavat todella paljon tuotteita alennettuina. Sama koskee Engbergin mukaan esimerkiksi kodinelektroniikkaa.
– Emme voi oikein hallita sitä, millaisia suomalaiset ovat ostajakuntana. Muut kuin ale-tuotteet liikkuvat yllättävän huonosti, vaikka hinnat olisivat Suomen halvimpia. Tarjoushinta on se, mikä liikuttaa suomalaisia, Engberg toteaa.
Nykyinen taloustilanne tekee tilanteen vielä haastavammaksi. Isompaa tavaraa myyvät yritykset joutuvat turvautumaan suuriin alennuskampanjoihin, jotta varastoja saadaan tyhjäksi.
Ihmisten mielikuviin markkinaoikeuden tuomiot ovat väistämättä vaikuttaneet.
– Luulen, että vaikka tänä päivänä lopettaisimme kaiken markkinoinnin, niin siitä puhuttaisiin vielä vuosia. Mielikuvaa ei ole helppo korjata, vaan se vaatii pitkäjänteistä työtä. Haluamme kuitenkin parantaa kuvaa Maskusta ihmisten mielessä, ja se on varmasti yksi syy, miksi minut on tänne palkattu.
Tahtotila Engbergin mukaan on, että suomalainen perheyhtiö pystyisi edelleen ongelmista huolimatta voittamaan sydämiä. Se vaatii hänen mukaansa myös sisäisten toimintamallien, prosessien ja kulttuurin uudistamista. Siitä hänellä on kokemusta muun muassa toimistomaailmasta.
– Minun tehtäväni on yrittää rakentaa sitä mielikuvan muutosta ja brändin nousua. Haaste on iso. Muutosmatkalle on jo lähdetty, mutta se on pitkä, ja kärsivällinen tässä pitää olla, Engberg sanoo.