Santtu Kottila
Mainonta

Mastercardin Sachin Mehra: ”Ei talousjohtaja halua leikata markkinointibudjettia”

20.6.2023 9:14
Mikko Perttunen, Santtu Kottila
Luottoyhtiön talousjohtaja puhui Cannes Lionsin lavalla markkinoinnin ja talousosaston yhteistyöstä, ja siitä, miten markkinointi voi välttää budjettileikkaukset.

Monessa yrityksessä kukkaronnyörit ovat nyt tiukalla markkinoinnin suhteen. Talouskriisi näkyy ja tuntuu. Esimerkiksi Gartnerin selvityksen mukaan 71 prosenttia markkinointijohtajista kokee, ettei heillä ole riittävästi paukkuja toteuttaa kunnolla edustamansa yrityksen markkinointistrategiaa.

Lue myös: Kiinnostavimmat markkinointiuutiset maailmalta: Rakkautta ilmassa! – smoothie-firma laittoi tekoälyn kirjoittamaan harlekiiniromaanin

Mastercardin talousjohtaja Sachin Mehra puhui maanantaina Cannes Lionsin lavalla yhdessä Mastercard-kollegansa, markkinointijohtaja Raja Rajanmannarin kanssa markkinoinnin ja talousosaston yhteistyöstä, markkinoinnin mittaamisesta sekä markkinoijien mahdollisuuksista pitää kiinni budjeteistaan.

Markkinoinnista leikkaaminen ei Mehran mukaan ole talousjohdon listalla ylimpänä, vaikka hän myönsikin, että markkinointi päätyy leikkuriin helposti ensimmäisten joukossa.

"Talousosaston tehtävänä on koko ajan miettiä, miten yritys voi luoda saman verran arvoa mutta pienemmin kustannuksin."
MAINOS

– Ei talousjohtaja halua leikata markkinointibudjettia. Talousosaston tehtävänä on koko ajan miettiä, miten yritys voi luoda saman verran arvoa mutta pienemmin kustannuksin, Mehra selittää.

Hänen mukaansa kustannuksia voi myös leikata tavalla, joka ei vähennä yrityksen saamaa hyötyä. Samalla sekä markkinoinnin laatua että lopputuotosten määrää voidaan jopa nostaa.

– Esimerkiksi markkinoinnin osalta se voisi tarkoittaa investoimista yrityksen omaan studioon, jotta voidaan leikata ulkopuolisiin palveluihin menevistä kuluista, Mehra selventää.

Mehra kertasi tämän vuoden ja viime vuoden yleisiä talousnäkymiä kertoessaan markkinoinnin keinoista välttyä leikkauksilta. Hän toivoi markkinoinnilta parempaa mittaamista sekä luodun arvon todentamista:

– Loppujen lopuksi kyse on siitä, miten markkinointi tuottaa osakkeenomistajille arvoa ja miten se voidaan todentaa.

Sujuva yhteistyö talousosaston kanssa vaatii läpinäkyvyyttä

Puheenvuorossaan Mehra listasi omasta mielestään tärkeimmät tekijät sujuvalle yhteistyölle markkinoinnin ja talousosaston välillä. Läpinäkyvyys puolin ja toisin, toimiva viestintä ja yhteisen ymmärryksen rakentaminen ovat hänen mukaansa onnistumisen edellytyksiä.

– Läpinäkyvyys tarkoittaa sitä, ettei esimerkiksi tuloksista raportointi ole valikoivaa, ja että markkinoinnin tuloksista kertovat raportit ovat koko johtoryhmän saatavilla, Mehra sanoo.

Mehra muistutti myös, että luottamuksen rakentaminen on molempien osapuolten vastuulla. Toisen tekemistä pitää kyetä ymmärtämään, ja täytyy myös olla halu oppia lisää, jotta luottamus voimistuu.

– Luottamuksen puute on kaiken yhteistyön suurin ongelma, Mehra summaa.

MarkkinointiUutisten päätoimittaja Iina Kansonen ja avustaja Santtu Kottila raportoivat Cannes Lions Festivals -tapahtumasta paikan päältä. Jos sinulla on tapahtumaan liittyvä juttuvinkki tai olet Cannesissa ja halukas haastateltavaksi, otathan yhteyttä toimitukseen sähköpostitse (toimitus@markkinointiuutiset.fi).

MAINOS
MAINOS