Brändit

🔍 Matkailuyrittäjä Sampo Kaulanen: ”Ei minulla ole muuta strategiaa kuin että laitan joka ilta kädet ristiin ja toivon parasta”

23.9.2024 8:05
Mitra Vasara
Kaulanen pohtii uutta resortia suunnitellessaan jatkuvasti, ovatko toteutetut ratkaisut Instagram-materiaalia. Hän haluaa tarjota turisteille rauhoittavia palveluita, kuten Lapin rummutuksia ja äänimaljaelämyksiä.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat uutisia pidempiä ja taustoittavia artikkeleita. Markkinoinnin muutoksentekijät -sarjassa haastatellaan henkilöitä, jotka toteuttavat markkinointia perinteistä poiketen ja menestyksekkäästi.

– En yhtään tiedä, mitä siellä pitäisi tehdä, sanoo 45-vuotias tuore matkailuyrittäjä Sampo Kaulanen rennosti. 

Kaulanen valmistautuu parhaillaan lähtemään Singaporeen matkailualan ammattilaismessuille näytteilleasettajaksi. Syy matkailumessuille lähtöön on se, että Kaulanen rakentaa parhaillaan Ylläkselle Jänkä Resort -lomakohdetta, jolle on varattu oma pöytä Visit Finlandin osastolla. 

Suorien charterlentojen reittien perusteella Kaulanen on todennut Keski-Euroopan maat todennäköisesti helpoimmaksi kohderyhmäksi, mutta häntä kiinnostavat myös Aasian markkinat. Kaulasella ei ole matkailualan koulutusta tai kokemusta eikä omasta mielestään edes kummoista kielitaitoa. 

Koulutuksesta ei ole Kaulasen mielestä ollut lainkaan hyötyä.
MAINOS

Kaulanen tuli tunnetuksi Jounin Kaupan toimitusjohtajana ja räväkkänä keulakuvana. Kaupasta hänelle jäi käteen pari loppuunpalamista mutta myös miljoonien eurojen voitot.

Pätevyytensä Kaulanen on hankkinut tekemällä. Hän ei päässyt läpi lukiosta ja ”rämpi aikuiskoulutuksesta merkonomin lätsän”. Koulutuksesta ei ole Kaulasen mielestä ollut lainkaan hyötyä.

– Olin nuorena poikana Naantalin Kaivohuoneella blokkarina, Kotkan Sunilassa teollisuusimuroijana ja Lahden ongelmajätelaitoksella hanttihommissa. Siinäpä minun suurimmat meriitit, Kaulanen heittää hymyillen.

Mielijohteesta matkailuyrittäjäksi

Kaulanen aloitti matkailuyrittäjänä ostamalla viime vuonna Leviltä heräteostoksena kaksi hulppeaa huoneistoa, joita hän vuokrasi Sammon Luxury Travels -aputoiminimensä kautta. Kaulanen kyllästyi nopeasti luksusmatkailijoiden tarkkoihin vaatimuksiin ja sulauttaa nyt vuokraustoiminnan osaksi Jänkä Resortia.

– Luksusmatkat eivät olleet herkkua. Kaikissa järjestelyissä oli vitunmoinen homma.

"En itse osaa mitään, mutta hankin tarvittavan tiedon ympäriltä. Se on minun taitoni."

Jänkä Resortilla luksusta ovat Kaulasen mielestä pysähtyminen ja luonto.  

– Haluan tarjota maadoittavaa meininkiä. Ihmiset keskittyvät nykyään oravanpyörään ja puhelimiin. He ovat irtautuneet itsestään ja luonnosta.

Jänkä Resort työllistää Kaulasen vaimon Michele Murphy-Kaulasen sekä tämän lapsen Jasmin Isomäen, joka hoitaa markkinointia ja somea. Projektiin on palkattu myös rakennusvalvoja. Markkinointi- ja viestintätoimisto Valveelta työskentelee Jänkän parissa 3–4 henkilöä, ja Kemin LumiLinna Oy:n entinen toimitusjohtaja Susanna Koutonen suunnittelee osa-aikaisesti matkapaketteja.

– En itse osaa mitään, mutta hankin tarvittavan tiedon ympäriltä. Se on minun taitoni.

Kaulanen kokeekin, että hänen menestyksensä takana ovat ihmiset, jotka ovat jakaneet hänen visionsa.

Some on päiväkirja ja markkinointikanava

Kaulasella on Instagramissa yli 72 tuhatta ja Tiktokissa yli 95 tuhatta seuraajaa. Hän kertoo välttävänsä kenenkään henkilökohtaista loukkaamista, vaikka provosoikin ihmisiä tahallaan sarkastisilla päivityksillään. Kaulanen ei välitä negatiivisista reaktioista ja saattaa unohtaa tekemänsä kärkkään päivityksen parissa minuutissa.

– Sitten ihmiset tappelevat kommenttikentissäni, Kaulanen hymähtää.

Ihmiset ovat kiinnostuneita Kaulasen ajatuksista. Vuonna 2021 hän käveli mikrofonin kanssa metsässä ja puhui, mitä mieleen juolahti. Tuloksena oli Suomen tuolloin suosituin podcast Sampon taonta.

– Tiedän, että osaan olla omituinen ja välillä ärsyttäväkin persoona. En ole malliyhteistyökumppani millekään varteenotettavalle brändille. Olen liian holtiton sellaiseen.

Välillä Kaulanen postaa ”läjän outoa tavaraa” ja pitää sitten monen kuukauden tauon, koska ei jaksa somea lainkaan. 

Jänkä Resortin somea hoitavat Valve ja Isomäki. Henkilökohtaisten somekanaviensa sisällön Kaulanen päättää itse. Instagramin Storyt ovat Kaulasen päiväkirja.

– Some ei ole kanava, jossa toisin itseäni esille. Se on likakaivo ja toisaalta myös markkinointikanava. 

Välillä Kaulanen postaa ”läjän outoa tavaraa” ja pitää sitten monen kuukauden tauon, koska ei jaksa somea lainkaan. 

Jounin Kaupan strategiaan kirjattiin tavoite siitä, että Kaulanen näkyy mediassa mahdollisimman paljon. Hän kertookin osallistuneensa silloin kaikkeen, mihin pyydettiin. Kaulanen on ollut 14 vuotta julkisuudessa ja pohtii nykyään tarkkaan, mihin osallistuu. Hän on silti kiitollinen saamastaan näkyvyydestä.

– Julkisuudesta on ollut äärettömän paljon hyötyä. Olen haukannut julkisuuskikkailuista rahana takaisin monin verroin, ja ne ovat olleet myös todella rikastuttavia seikkailuita.

Lue myös: Vaikuttaja Auri Kananen: ”Teen videoita päästäkseni siivoamaan, en saadakseni rahaa tai mainetta”

Uusia innovaatioita

Kaulanen kertoo kokeneensa läsnäolon välähdyksen painaessaan otsansa vaimonsa hevosen turpaan. 

– Se on hemmetin kova tarina, että hevosen lähellä voi rauhoittua olemaan läsnä. Tällaista olisi kiva saada Lapin matkailuun mukaan. 

Hän kaavailee Jänkä Resortille muun muassa Lapin rummutuksia ja äänimaljaelämyksiä. 

– Alussa menemme kuivakalla meiningillä ja lisäämme vähitellen tuotepaketteja. Emme hyökkää ensimmäisenä sanomaan, että tämä on joku hihhuliresortti.

Hän haluaa hyödyntää Jänkä Resortilla uusia, tieteellisesti toimivia innovaatioita, kuten maadoittavia lakanoita. Kaulanen aikoo nivoa ne osaksi resortin rauhoittavan kokemuksen tarinaa. 

– Kun suunnittelemme villoja, kyseenalaistan jatkuvasti sitä, onko tämä Instagram-matskua eli herättääkö tämä katsojassa tunteita.

Paras markkinointi on sitä, että saat ihmiset markkinoimaan puolestasi. Tuotteesta pitää tehdä tarpeeksi hyvä, jotta se onnistuu, Kaulanen sanoo.

"Tee jotain sellaista, mistä irtoaa niin hyvät savut, että jaksat tehdä sitä huononakin päivänä."

Nykyisen yrityksensä suurin haaste on Kaulasen mukaan se, ettei hän tiedä matkailualasta juuri mitään. Helpointa Kaulaselle on ”tehdä aika äkäisesti päätöksiä” ja lähteä toteuttamaan niitä.

Matkanjärjestäjät ovat yksi mahdollinen kohderyhmä, joiden kautta Jänkä Resortille voidaan saada asiakkaita. Tärkeintä markkinointikanavaa Kaulanen ei osaa vielä nimetä.

– Ei mitään hajua. Jumalan tahto, Kaulanen sanoo tyynesti.

Riskillä, mutta hyvinvointi edellä

Tulevaisuudessa Kaulanen toivoo pystyvänsä laajentamaan Jänkä Resortia rakennuttamalla sinne muutaman ravintolan, saunamaailman ja infinity poolin, jossa voi uida revontulien alla. Häntä kiinnostaisi myös toteuttaa tontille maloca Etelä-Amerikan tyyliin.

– Se on temppelimäinen leijonaportti taivaaseen. Sehän voisi toimia vihkipaikkanakin.

Kaulanen toteaa tehneensä liiketoimiaan aina isoilla riskeillä.

– Jos olisin osannut laskea, olisi jäänyt Jounin Kauppakin tekemättä. Budjetissa se olisi ollut täysi mahdottomuus.

Sampon 3 vinkkiä yrittäjälle

1. Tee jotain sellaista, mistä irtoaa niin hyvät savut, että jaksat tehdä sitä huononakin päivänä.

2. Jätä viina pois.

3. Usko intuitioon. 

Lue myös: Hyvinvointiyrittäjä Jutta Larm: ”Jos joku jaksaa katsoa sisältöäsi minuutin, niin se on jo hyvä”

MAINOS