McDonald's Finland
Mainonta

McDonald’s rakensi kampanjassaan salaliittoteorian – ilmiantajille ilmaisia hampurilaisia

5.3.2024 13:03
Mikko Perttunen
Kampanja on herättänyt niin asiakkaiden kuin kansainvälisen median huomion.

McDonald’s Finland lanseerasi eilen kampanjan, jossa leikitellään salaliittoteorialla, jonka mukaan suuresta osasta maailman nettisivuja löytyvä kolmen viivan valikko onkin todellisuudessa Big Mac -hampurilainen.

McDonald’s spekuloi asioiden yhdennäköisyyttä salaliittoteoriaan perustuvalla humoristisella The Icon -mokumenttielokuvalla. Elokuvan pääosassa on salaliiton paljastamiseen palavasti suhtautuva Kaitsu, joka matkustaa hampurilaisvalikon synnyinsijoille Yhdysvaltoihin etsimään ikonin suunnitellutta Norm Coxia ja selvittämään Big Mac -hampurilaisen ja valikon taustalla olevaa kytköstä.

Nord DDB:n suunnittelemassa kampanjassa McDonald’s kehottaa myös kuluttajia etsimään eri puolilta internetiä sivustoja, joista löytyy hampurilaisvalikko. Kun kuluttaja syöttää sivuston url-osoitteet McDonald'sin appiin, hakee kampanjasivu osoitteen avulla sivustosta kuvan. Mikäli sivustolla on hampurilaisvalikko, eikä kyseistä sivustoa ole aiemmin ”löydetty” kenenkään muun toimesta, aktivoidaan käyttäjälle ilmainen Big Mac -mobiilietu. Big Mac -hampurilaisia jaetaan kampanjan aikana yhteensä enintään 10 000 kappaletta.

MAINOS

Eilen kampanjassa ehdittiin jakaa jo 3 000 Big Macia, tänä aamunakin jo 2 000. Ilmiantoyrityksiä rekisteröitiin eilen jo yli 52 000 kappaletta.

– Halusimme luoda kampanjan, joka puhuttelee tärkeintä yleisöämme eli Mäkkärin faneja. Koko idea on lähtöisin rakkaudesta Mäkkärin ikonisinta tuotetta, Big Macia, kohtaan. Kun kuulin teorian siitä, että kolmen viivan hampurilaisvalikko on oikeasti Big Mac, aloin nähdä kolmea viivaa eli Big Maceja kaikkialla, McDonald’sin markkinointijohtaja Mats Nyström sanoo.

Kampanja on saanut myös kansainvälistä huomiota. Aiheesta on kirjoittanut esimerkiksi Adweek.

MAINOS