Startup-mediayritys Uusi Juttu käynnistää syyskuussa joukkorahoituksen, jolla tavoitellaan 5 000 ennakkotilaajaa, joita yritys kutsuu perustajajäseniksi. Joukkorahoituksessa mukaan lähtevät ennakkotilaajat eli perustajajäsenet voivat tilata uuden median vuodeksi 2025 ennakkoon.
Mikäli neljä viikkoa kestävän joukkorahoituksen tavoite saadaan täyteen, starttaa julkaisu ensi vuoden tammikuussa. Uudella Jutulla tulisi olemaan reilu 20 työntekijää, ja sen päätoimittajana aloittaisi muun muassa Ylen ajankohtaisohjelmista tuttu Olli Seuri. Tällä hetkellä Uusi Juttu työllistää viisi henkilöä.
Liiketoimintamalli tulee perustumaan kokonaan tilaajarahoitukseen, ei mainoksiin. Uutta Juttua tukee tanskalainen digitaalinen media Zetland, jolla on Tanskassa 40 000 maksavaa jäsentä.
"Mainosrahoitteisuus on ajanut median kohti klikkivetoista toimintalogiikkaa."
– Media-alalla elää sitkeä käsitys siitä, että journalismi tarvitsee mainoksia hengissä selviytyäkseen. Näin olikin journalismin kulta-aikoina joskus aikanaan. Digitaalisessa ajassa mainosrahoitteisuus on ajanut median kohti klikkivetoista toimintalogiikkaa, joka ärsyttää ihmisiä. Siksi olemme päätyneet tähän malliin, joka on Suomen kokoisessa Tanskassa osoittautunut kannattavaksi. Lisäksi haluamme mahdollistaa laadukkaan digitaalisen käyttökokemuksen, johon siihenkään eivät mainokset sovi, Uuden Jutun perustajiin kuuluva Antti Pikkanen selittää tiedotteessa.
Uusi Juttu on tehnyt viime kuukaudet töitä selvittääkseen, mitä suomalaiset haluavat journalismilta ja olisiko Suomessa tilaa uudelle medialle.
Uuden Juttu on muun muassa kiertänyt tapaamassa satoja suomalaisia henkilökohtaisesti eri puolilla maata, kerännyt toiveita ihmisiltä omien kanaviensa ja kyselyjensä kautta ja tehnyt Taloustutkimuksen kanssa tutkimuksen suomalaisten toiveista. Yrityksen mukaan noin 5 000 suomalaista on jättänyt Uudelle Jutulle yhteystietonsa ja ilmoittautunut seuraamaan projektin etenemistä.
Uuden jutun teettämästä tutkimuksesta selviää muun muassa se, että 60 prosenttia suomalaisista ajattelee, että media voisi tehdä parempaa työtä tärkeimpien yhteiskunnallisten kysymysten raportoinnissa.
Suomalaiset toivoisivat myös seuraamiltaan uutismedioilta enemmän kokonaiskuvan tarjoamista, analyysejä ja muita syventäviä sisältöjä sekä läpinäkyvyyttä. Kyselytutkimuksen mukaan suomalaisia ärsyttää uutismediassa ennen kaikkea otsikointi, mutta myös sensationalismi ja konfliktien ylikorostuminen.
– Ihmisten vastaukset ovat olleet johdonmukaisia. Suomalaiset haluavat uuden yhteiskunnallisen journalistisen median, joka tekee asioita eri tavalla kuin nykyiset. Sellaisen, joka ei juokse jokaisen kohun ja rasahduksen perässä, vaan kuratoi, kontekstoi, syventyy ja on toiminnassaan läpinäkyvä, Pikkanen selittää.
– Odotimme ihmisten olevan kiinnostuneita uudesta ja toivovan alalle lisää kilpailua, mutta silti meidät on yllättänyt, miten isoa joukkoa kohut ja häly sekä klikeillä ja negatiivisuudella ratsastava uutismedia ärsyttää. Toiveenamme on olla media, joka uskoo parempaan yhteiskuntaan ja tulevaisuuteen, Seuri lisää.
Uuden Jutun tilaaman tutkimuksen aineisto kerättiin Taloustutkimuksen Internetpaneelissa 19.–25.6.2024. Yhteensä tutkimukseen vastasi 1 077 osallistujaa.