Markkinointiryhmittymä IPG Mediabrands Finland sai aikaisen joululahjan, sillä yritys on juuri voittanut merkittävän kilpailutuksen, jossa meijeriyhtiö Arla haki itselleen uutta markkinointikumppania. Arla päätyi lopulta Mediabrands Finlandiin ja sen toimistoon Initiativeen. Yhteistyö kattaa kaikkien Arlan brändien markkinoinnin ja asiakasymmärryksen palvelut.
Kyseessä ei ole vahvassa kasvussa olevan Mediabrands Finlandin vuoden ainoa merkittävä uusi asiakkuus, sanoo yrityksen toimitusjohtaja Mika Häyrinen MarkkinointiUutisille.
– Arla kuuluu Suomen 20 suurimman mainostajan joukkoon, ja tästä joukosta olemme saaneet asiakkaaksemme yhteensä kolme yritystä, joten olemme solmineet merkittäviä yhteistyösopimuksia, Häyrinen avaa.
Yhteensä Mediabrands Finland on saanut tänä vuonna yli kymmenen uutta asiakkuutta, joihin lukeutuu monia tunnettuja suomalaisia brändejä.
Yrityksen vahva menestys näkyy muun muassa tutkimuslaitos Recman markkinointiryhmiä vertailevassa analyysissä, jossa merkittävimpiin rooleihin nousevat muun muassa kilpailutukset ja asiakasprofiilit. Mediabrands Finland oli vielä muutama vuosi sitten analyysissä neljäntenä Suomessa, mutta tänä vuonna yritys valtasi ykkössijan Dentsulta ja on pysynyt johtavana toimijana maaliskuusta lähtien.
Häyrinen kertoo, että onnistumisten myötä myyntikate on vahvassa kasvussa.
– Vuosi on mennyt budjetoinnin mukaisesti, ja olemme tekemässä noin 25 prosentin kasvun myyntikatteeseemme. Tulemme ylittämään koronapandemiaa edeltäneen vuoden 2019.
– Hienoa on myös se, että meidän kaikki toimistot ovat kasvaneet tasaisesti. Marvelous (mainostoimisto) on kasvanut merkittävästi. Virta UM:ssa (mediatoimisto) ja Initiativessa (mediatoimisto) on todella hyvä tilanne. Tutkimuspuolella on nähty merkittävää kasvua asiakkaiden kiinnostuttua aiempaa vahvemmin asiakasymmärryksestä, mikä näkyy Kuulaan (tutkimustoimisto) kehityksessä, Häyrinen luettelee.
Myös ryhmittymän muut toimistot, hakukonemarkkinointiyksikkö Reprise ja datatoimisto R3AL Helsinki, ovat saavuttaneet kasvua digitaalisen markkinoinnin kulta-aikana.
Arla-asiakkuuden mukana tuleva kasvu näkyy vasta ensi vuoden liikevaihdossa, joka on ennusteiden mukaan jälleen suurempi kuin edeltävänä vuotena eli tänä vuonna.
– Ennustamme Suomessa mediainvestointien kasvavan noin 12 prosentilla ensi vuonna, ja meillä kasvua odotetaan tapahtuvan noin tuplaten.
Häyrinen tietää, että Mediabrands Finlandin menestyksen taustalla on vahva, monipuolinen henkilöstö, joka osaa ratkoa mainostajien ongelmat.
– Kilpailutuksissa täytyy ymmärtää ennen kaikkea asiakkaan strategiset haasteet ja keinot niiden ratkaisemiseen. Melkein kaikissa kilpailutuksissa nousee esiin meidän strateginen osaaminen. Pystymme rakentamaan tiimejä, jotka pystyvät ratkomaan ongelmat.
– Tämän kaiken taustalla on tietenkin myös se, että olemme löytäneet uusia osaajia, mikä on kaikille toimistoille haaste. Olemme kuitenkin onnistuneet rekrytoimaan porukkaa tänä vuonna. Meillä on koko ajan koulutusputki päällä, Häyrinen sanoo loppuun.