Haastavan maailmantilanteen takia yritysten uskotaan siirtyneen varovaiselle linjalle markkinoinnissaan, mikä tarkoittaa markkinointibudjettien leikkaamista, mutta siitä huolimatta mediamainonnan määrä kasvoi Suomessa vuoden kolmannella kvartaalilla, kertoo Kantarin ja IAB Finlandin raportti.
Raportin mukaan mediamainontaan käytettiin heinä-lokuun aikana yhteensä 298 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa kolmen prosentin kasvua viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kasvua nähtiin vain verkkomediassa sekä elokuva- ja ulkomainonnassa. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä laski.
Aikakausilehtien mainonta laski viidellä prosentilla, total tv:n neljällä prosentilla ja total radion kahdella prosentilla.
Eniten mainontaansa lisäsivät matkailun ja liikenteen, telepalveluiden, finanssialan sekä pukeutumisen mainostajat. Suurimmat mainostajat olivat K-Citymarket, Nelonen Media, DNA, Lidl ja Veikkaus.
Verkkomainontaan käytettiin ennätykselliset 173 miljoonaa euroa, seitsemän prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Kaikesta mainonnasta liki 60 prosenttia on jo digitaalista.
Digimediassa eniten käytettiin hakukonemainontaan, johon investoitiin lähes 63 miljoonaa euroa. Toisena tuli somemainonta liki 58 miljoonan euron potillaan. Suurinta kasvua vuoden aikana teki outstream-videomainonta, johon käytettiin 26 prosenttia enemmän kuin 2021. Segmentti on kuitenkin vielä hyvin pieni, sillä kokonaisinvestoinnit jäivät alle miljoonaan euroon.
– Markkinoijien kiinnostus digikanavia kohtaan jatkuu vahvana, vaikka tulevaisuuteen liittyvä epävarmuus mietityttää todennäköisesti jokaista mainostajaa. Merkittävää tämän kvartaalin luvuissa on, että kaikki digitaalisen mediamainonnan momentit ovat kasvuuralla. Mielestäni tämä antaa uskoa myönteiseen kehitykseen myös jatkossa, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina tiedotteessa.