Mediayhtiö Kärkimedia toteutti syyskuussa Kotimainen media -tutkimuksen, jonka perusteella 78 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä sitä, että media, jonka parissa he viettävät aikaa on kotimainen.
Tutkimus tosin toteutettiin Kärkimedian lehtien omassa lukijayhteisössä sekä lehtien verkkosivustoilla. Kärkimedia on 32 valtakunnallisen ja maakunnallisen sanomalehden yhdessä omistama myynti- ja markkinointiorganisaatio.
Median kotimaisuuden merkitys korostuu vanhemmilla ikäluokilla ja naisilla. Silti myös esimerkiksi nuorista, alle 35-vuotiaista miehistä, sitä pitää tärkeänä reilusti yli puolet.
Jopa 94 prosenttia vastaajista pitää tärkeänä sitä, että on olemassa kotimainen uutismedia, joka toimii sananvapauden ja demokratian puolesta. Paikallista journalismia halutaan tukea myös kotimaisen ja paikallisen työn näkökulmasta. Vastaajista 68 prosenttia on sitä mieltä, että mainostajien tulisi käyttää ennen kaikkea medioita, jotka työllistävät suomalaisia.
– Sanomalehdillä on tärkeä rooli toimia myös oman alueensa äänenä ja tuoda esille paikallisia asioita, päätöksentekoa ja tapahtumia, joita valtakunnalliset mediat eivät aina huomioi, muun muassa Kärkimedian suunnittelusta vastaava johtaja Minna Haapala kertoo.