Meira toi Saludo-kahvibrändinsä nimissä kauppoihin syksyllä uutuuden, Saludo Citykahvit. Oman kahvinsa saivat Oulu, Kouvola, Lahti, Kemi, Rovaniemi, Vantaa, Mikkeli, Joensuu, Kerava, Pori, Mäntsälä ja Forssa. Jokainen kaupunki on saanut oman kaupunkikuvauksen, joka kiteyttää kaupungin omaleimaisuuden.
Kahvit ovat kuitenkin Hasan & Partnersin suunnitteleman lanseerauskampanjan mainoslauseen mukaan ”samaa Saludoa eri paketissa”. Itse varsinainen tuote on siis kaikissa pakkauksissa sama.
– Saludo on kuin suomalaiset kaupungit – mainettaan parempi. Jokainen kaupunki olisi toki kahvinsa ansainnut, mutta ainakin nyt lanseerausvaiheessa mukana on 12 kaupunkia, Hasan & Partnersin luova johtaja Jaakko Utter toteaa tiedotteessa.
Kaupunkeja kahvipakkauksiin on aiemmin nostanut ainakin Paulig.
Meiralta tosin lupaillaan, että yleisön vaatiessa esiin voidaan todennäköisesti nostaa muitakin kaupunkeja.
Kaupunkeja kahvipakkauksiin on aiemmin nostanut ainakin Paulig Kaupunkikahvisarjassaan, jossa esiintyy maailman metropoleja – ja Reykjavík.
Lue myös: Tällä tavoin Paulig rakensi kaupunkikahvibrändistään jättimenestyksen
Meiran tiedotteessa kuitenkin todetaan, että kauppojen valikoimat ovat laajat ja uutuuksia tulee hyllyille jatkuvasti, mutta "ulkomainen fiini kahvikulttuuri, hifistely ja vaikeasti lausuttavat nimet eivät aina sovi suomalaiseen kahvihetkeen".
– Miksi meidän pitäisi ottaa mallia maailman metropoleista? Asian pitäisi olla päinvastoin. Pariisissa voitaisiin ottaa mallia Porista siitä, millaista on kunnon kahvi. Sen suomalainen tunnistaa omakseen. Erikoiskahvien sijaan kaipaamme tavalliskahvia, jota juodaan mahdollisimman isosta mukista, Utter toteaa.