MAINOS: Retriever
Pääsimme syventymään tapahtumaviestinnän mielenkiintoiseen maailmaan Messukeskuksen viestintäpäällikkö Tarja Gordienkon kanssa
Messukeskuksella on useita viestinnällisiä tavoitteita, mutta keskiössä on tehdä tapahtumasta enemmän kuin yksittäinen messukäynti.
”Messukeskuksen asiakkaat hyötyvät tapahtumista monin eri tavoin, ja olemme heille merkityksellinen paikka. Tuotamme asiakkaillemme onnistuneita kohtaamisia ja teemme tapahtumista ilmiöitä, jotka herättävät ajatuksia ja keskustelua tärkeistä teemoista”, viestintäpäällikkö Tarja Gordienko kertoo.
Messukeskus palvelee monipuolisesti erilaisia asiakkaita, mukaan lukien näytteilleasettajat, kävijät ja B2B-asiakkaat. Messukeskus tuottaa omia tapahtumiaan, kuten Matkamessut, Helsingin Kirjamessut ja Lapsimessut. Näiden lisäksi Messukeskus vuokraa tiloja ulkopuolisten toimijoiden tapahtumapaikaksi. Viestinnän on oltava monipuolista ja tuotava esiin sekä tapahtumat että niiden teemat laajemmin.
Messukeskuksen viestintätiimissä työskentelee Gordienkon lisäksi neljä viestinnän asiantuntijaa. Yhteydenpito mediaan on kriittisen tärkeää, ja johdolla ja muilla avainhenkilöillä on omat roolinsa mediaviestinnässä. Myös vastuullisuustyö on keskeinen teema viestinnässä ja liittyy olennaisesti kaikkeen toimintaan ja tapahtumiin. Viestintä tekeekin sen vuoksi kiinteää yhteistyötä keväällä Messukeskukseen nimitetyn uuden vastuullisuuspäällikön kanssa.
Gordienko mainitsee Matkamessut ja vastuullisen matkailun yhtenä onnistuneena esimerkkinä siitä, kuinka tapahtuma voi synnyttää yhteiskunnallista keskustelua ja laajentaa ymmärrystä tapahtuman aihepiiriin liittyvistä kysymyksistä.
”Matkamessuviikko tarjoaa alustan vastuullisuusteemojen esiin tuomiselle ja niiden käsittelylle myös paitsi tapahtumapaikalla, myös sen ulkopuolella. Silloin julkisuudessa keskustellaan esimerkiksi yritysten panostuksista vastuullisempien matkustusratkaisujen ja innovaatioiden kehittämisessä. Entistä vastuullisempi matkailu nousee ilmiöksi Matkamessujen ympärillä.”
Sosiaalisen median viestintää tehdään yhdessä markkinoinnin sisartiimin sekä ulkopuolisten kumppaneiden kanssa. Gordienko painottaa, että erilaisen substanssiosaamisen hankkiminen myös ulkoisilta kumppaneilta sometyöhön on tärkeää.
Viestinnän johtaminen vaatii jatkuvaa seurantaa ja mittaamista. Retrieverin tarjoamat mediaseurannan ja sosiaalisen median kuuntelun työkalut ovat olleet Messukeskukselle merkittäviä välineitä. Niiden avulla Messukeskus voi seurata uutisointia sekä somessa tapahtuvia keskusteluja, reaktioita ja niiden aiheita.
"Palvelun tiedot auttavat meitä tekemään parempia päätöksiä ja reagoimaan nopeasti muuttuvaan mediaympäristöön. Mediajulkisuudella ja some-keskusteluilla voi olla suora vaikutus päätöksiimme."
Gordienkolle ja hänen tiimilleen Retrieverin analyysityökalut mahdollistavat monipuolisen tiedon keräämisen ja raportoinnin.
”Retrieverin työkaluista vedettävät raportit ovat lähes rajattoman monipuolisia. Tietoja voi suodattaa lähdeluokittain, alueittain, aikajaksoittain, mediaosuuden mukaan ja monilla muilla tavoilla. Sosiaalisen median osalta käytettävissä on useita mittareita liittyen muun muassa sävyyn, aktiivisimpiin keskustelijoihin, yleisimpiin aihetunnisteisiin ja eniten reaktioita kerääviin postauksiin”, Gordienko luettelee.
Messukeskuksella käytetäänkin media- ja someraportteja hyvin monipuolisesti. Viestinnän asiantuntijat voivat tilata sähköpostiinsa erilaisia koosteita kiinnostuksen mukaan. Hakukokonaisuuksia tapahtuma-alan ja tapahtumissa käsiteltävien teemojen julkisuudesta räätälöidään myös tuotekehitykselle, johdolle ja viestintätiimille. Lisäksi tuotetaan laajempia raportteja esimerkiksi koko vuoden julkisuudesta tai tietystä tapahtumateemasta projektiryhmille tai kehitysryhmille, joissa ovat mukana toimialan ja toimeksiantajan edustajat.
”Julkisuusraportit ovat yksi osa toimeksiantajalle tarjottavaa raportointia tapahtuman vaikutuksista. Dataa ja palautetta kerätään monesta kanavasta. Mediaseuranta on yksi arvioinnin välineistä”, Gordienko sanoo.
Retriever on ollut Messukeskuksen kumppani jo lähes viiden vuoden ajan. Gordienko arvostaa Retrieverin kattavaa seurantaa, nopeaa ja osaavaa asiakaspalvelua sekä mahdollisuutta kokoontua säännöllisesti yhteen Retrieverin asiantuntijoiden kanssa pohtimaan, miten mittaristoja ja toteutustapoja voitaisiin parhaiten rakentaa tietylle tutkimustarpeelle.
”Olemme saaneet asiantuntevaa sparrausta Retrieveriltä ja pystyneet näin kehittämään palvelua vastaamaan entistä paremmin tarpeisiimme. Kattavan ja hyvin koostetun mediatiedon perusteella voimme kehittää viestintästrategiaamme, saada uusia näkökulmia ja reagoida nopeasti muuttuvaan mediaympäristöön”, Gordienko summaa.