Mainos

Meta edistää naisjohtajuutta ja monimuotoisuutta Agency Women’s Leadership Day -tapahtumassa

1.11.2021 20:27
MarkkinointiUutiset
Meta (aiemmin Facebook) järjesti vastikään Nordics Agency Women’s Leadership Day -tapahtuman. Se yhdisti pohjoismaisten toimistojen naisia, tavoitteena voimaannuttaa, inspiroida ja edistää naisjohtajuutta. Agency Women’s Leadership Day järjestettiin ensi kertaa New Yorkissa 2016. Se on siitä lähtien pyrkinyt muuttamaan työpaikkoja syrjimättömämmiksi ja oikeudenmukaisemmiksi kaikille sukupuolille.

MAINOS: Meta

Metan tuorein Nordics Agency Women’s Leadership Day järjestettiin 2. joulukuuta. Nykyrajoitusten takia tämänvuotinen tapahtuma järjestettiin virtuaalisena webinaarina Tukholmasta. Sen kohderyhmänä oli naisia yli 20:stä media- ja mainostoimistosta neljästä eri Pohjoismaasta, ja tavoitteena oli tarjota osallistujille yhteisöllisyyttä, voimaannuttamista ja inspiraatiota.

Moderaattorina toimi ruotsalainen toimittaja, kirjailija ja bloggaaja Ebba von Sydow. Tämän vuoden tapahtuman valokeilassa oli menestyneitä ja inspiroivia naisia median maailmasta. Tapahtuma käynnistyi Cecilia Sundströmin haastattelulla. Hän tuli Metaan ruotsalaisperäisestä Wavemaker-mediatoimistosta kaksi kuukautta sitten.

Menestyksen salaisuus media- ja mainostoimistomaailmassa 

Sundström ehti toimia maailmanlaajuisen Wavemaker-toimiston toimitusjohtajana kolmen ja puolen vuoden ajan. Hän jakoi menestysvinkkejä sekä rohkaisi osallistujia tekemään rakastamaansa työtä, oppimaan alan parhailta, pyytämään palautetta ja hankkimaan rohkeutta tarttua haastaviin projekteihin. Erityisesti naisten kohdalla hän painotti, miten tärkeää on olla kiinnittämättä liikaa huomiota siihen sisäiseen ääneen, joka on joskus liian kriittinen ja estää tekemästä asioita. Hänen mukaansa on sen sijaan mentävä rohkeasti eteenpäin!

”Naisina meillä on oltava rohkeutta asettaa itsemme likoon”, Sundström sanoo. ”Tutkimukset ovat osoittaneet, että miehet yleensä pyytävät mitä he haluavat – oli sitten kyse ylennyksestä, palkankorotuksesta tai jännittävästä uudesta projektista – kun taas naiset odottavat, että heiltä kysytään.”

”Tämän on muututtava”, Sundström painottaa ja lisää, että on myös johtajien asia edistää tätä muutosta rohkaisemalla naisia toimimaan ambitioidensa mukaisesti.

Erinomaiset naiset valokeilassa

Muihin tapahtuman puhujiin kuuluivat naisten online-yhteisöjen Voltwomen ja Heja Livet edustajat sekä Liza Eriksson ja Clara Lidman, kaksi opiskelijaa, jotka voittivat TV-sarjan Dragon’s Den ruotsalaisessa versiossa sijoittajat puolelleen tekemällä liikeideastaan totta. Heidän yrityksensä, RedLocker, pyrkii valmistamaan kuukautistuotteita saataville kouluihin, työpaikoille ja muihin julkisiin tiloihin.

Tapahtuman pääpuhuja oli Sara Salmani, palkittu Diversity, Equity and Inclusion (DEI) -asiantuntija sekä markkinointi- ja viestintäkonsultti. Hän puhui ”narratiivin muutoksen” tärkeydestä, jotta saadaan aikaan entistä syrjimättömämpiä ja oikeudenmukaisia yhteisöjä ja työpaikkoja.

”Narratiivin muuttaminen”

”Viestini on yksinkertainen: on lisättävä tietoisuutta siitä, millaisia negatiivisia vaikutuksia ja seurauksia yhteisöissämme ylläpidetyillä erilaisilla narratiiveilla voi olla”, sanoo Salmani ja lisää: ”Narratiivit pitävät yllä sosiaalisia normeja ja valtarakenteita, ja työelämäyhteydessä ne vaikuttavat suoraan siihen, keitä rekrytoidaan, erotetaan, ylennetään ja keiden kanssa halutaan tehdä töitä. On tärkeää ymmärtää, että meillä kaikilla on valta ja vastuu muuttaa näitä narratiiveja syrjimättömämmiksi sekä tuoda yhteisöön ja työelämään lisää oikeudenmukaisuutta.”

Salmanin mukaan oli kunnia osallistua tapahtumaan, joka oli niin hyvin järjestetty sekä täynnä näkemyksellisiä ja inspiroivia ajatuksia.

”On tärkeää luoda turvallinen tila ideoiden jakamiselle ja osoittaa, mitä me naiset jo nyt teemme osoittaaksemme kaikille, että muutos tapahtuu tässä ja nyt”, Salmani päättää.

Henkilökohtainen kehitys ja johtaminen

Näiden vuosien aikana Agency Women’s Leadership Day -tapahtumaa on järjestetty eri muodoissa ja eri maissa. Se alkoi naisjohtajien verkostona, mutta nyt sen kohderyhmää ovat naiset kaikenlaisissa uran vaiheissa, ja fokuksessa on henkilökohtainen kehitys ja johtaminen.

”Verkostoituminen on yksi tärkeimmistä käytettävissämme olevista liiketoiminnallisista työkaluista, ja tavoitteenamme onkin luoda foorumi, jossa osallistujilla on mahdollisuus luoda pitkäkestoisia yhteyksiä”, sanoo Cecilia Sundström, ja lisää, että vaikka webinaarin palaute onkin ollut erittäin positiivista, hän ei malta odottaa sitä, että taas päästään tapaamaan kasvokkain.

”Toivon mukaan kykenimme osoittamaan, että pohjoismaisessa media- ja mainostoimistomaailmassa on paljon uskomattoman osaavia ja vaikuttavia naisia, ja Meta yrityksenä näkee heidät tärkeänä ryhmänä, jonka kanssa kasvaa ja kehittyä”, hän summaa.

MAINOS
MAINOS
MAINOS