Meta tutki, kuinka virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR) sekä metaversumi saattavat näkyä tulevaisuuden työnteossa. Raportin tuloksista uutisoi Adweek.
Raportti pohjautuu kyselyyn, johon vastasi 2000 Metan työntekijää sekä 400 yritysjohtajaa Iso-Britanniasta ja Yhdysvalloista.
Meta kertoo raportissaan, että viime vuosien poikkeusaikojen myötä työnteko on muuttunut, eikä paluuta vanhaan näy. Työpaikkojen tulee vastata työntekijöiden muuttuneisiin tarpeisiin etä- ja hybridityöskentelyn aikakaudella ja niiden on aika kehittää uusia tapoja tehdä töitä ja pitää yllä työyhteisöä.
Vain 19 prosenttia kyselyn vastaajista kokee, että video auttaa heitä olemaan paremmin läsnä etätapaamisissa. Lisäksi vain 15 prosenttia kokee, että etätapaamiset johtavat parempaan yhteistyöhön työkavereiden kanssa. Enemmistö vastaajista haluaisi, että etäkokoukset olisivat mukaansatempaavampia ja osallistavampia.
Metaversumin odotetaan tulevaisuudessa yhdistävän työntekijöitä heidän olinpaikastaan riippumatta, lisäävän läsnäoloa työyhteisössä ja parantavan ryhmäytymistä ja yhteistyötä.
– Virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden teknologioilla on rajattomasti käyttömahdollisuuksia. Monet niistä yllättävät meidät vielä tulevaisuudessa, sanoo MetaWorksin varatoimitusjohtaja Ryan Cairns raportissa.
Tasavertaisuuden uskotaan myös kasvavan, sillä metaversumissa kaikki ovat samalla tavalla läsnä, vaikka osa olisikin toimistolla ja osa etätyöpisteellään.
– Uskon, että metaversumin avulla sitoutamme paremmin työyhteisöön sellaiset työntekijät, jotka ovat introvertteja ja haluavat tehdä etätöitä. Heidän on todennäköisemmin helpompi olla vuorovaikutuksessa työkavereiden kanssa virtuaalisten avatarien avulla, sanoo Meta VP of People Brynn Harrington.
Metan kyselyn mukaan 74 prosenttia yritysjohtajista on käyttänyt vuoden sisällä varoja AR- tai VR-teknologiaan. Jopa 80 prosenttia vastanneista aikoo panostaa tähän lisää seuraavan kahden vuoden aikana. Raportin mukaan keskimäärin 15 prosenttia yritysten teknologiaan varatusta budjetista menee AR- ja VR-tekniikkaan.
Kyselyn mukaan myös työntekijät odottavat organisaatioilta panostuksia virtuaalisen ympäristön luomiseen. 76 prosenttia kyselyyn vastanneista odottaa innolla uuden teknologian saapumista työpaikalleen.
Panostuksia virtuaalimaailmaan työympäristönä pidetään tulevaisuudessa kilpailuetuna. 70 prosenttia uskoo, että metaversumin käyttö työpaikalla mahdollistaa rekrytoinnin ympäri maailmaa.
Meta Reality Labsin myynnistä vastaava varatoimitusjohtaja Christine Trodella muistuttaa, että uuden teknologian tuominen yritykseen täytyy tehdä huolella.
– Vie aikaa, että uusi teknologia saadaan saumattomasti liitetyksi yrityksen toimintaan. Henkilöstön koulutukseen on myös varattava aikaa ja resursseja tarpeeksi, jotta työntekijät kokevat uuden teknologian luontevaksi käyttää ja voivat innostua sen tuomista mahdollisuuksista, Trodella sanoo.
Panostuksia teknologiaan kannattaa tehdä jo nyt, sillä 64 prosenttia yritysjohtajista kokee olevansa jo jäljessä virtuaaliratkaisuiden hyödyntämisessä kilpailijoihin verrattuna.
Metaversumista toivotaan myös kustannustehokasta tapaa kouluttaa ja perehdyttää työntekijöitä. 76 prosenttia vastaajista kokee, että simulaatiokoulutus on tehokkaampaa kuin henkilökohtainen kahdenvälinen koulutus.
Lue myös:
Meta potkii jopa 13 prosenttia henkilöstöstään, mutta metaversumipanostukset jatkuvat