Tutkimustoimisto Brand Finance on listannut jälleen maailman arvokkaimmat yhtiöt aineettomien hyödykkeiden perusteella, ja listan kärkipaikalla on tapahtunut muutos.
Brand Financen analyysin mukaan ohjelmistoyritys Microsoftin aineeton arvo on noussut maailman suurimmaksi. Vielä viime vuonna yhtiö oli listalla neljäntenä.
Microsoft ohitti listalla Applen, Saudi Aramcon ja Amazonin. Microsoftin aineettoman arvon lasketaan olevan 1,9 miljardia dollaria, kun taas kärkipaikan menettäneen Applen arvo on 1,87 miljardia dollaria. Applen brändiarvo on kuitenkin suurempi kuin Microsoftin, sillä Brand Financen tuoreimman arvion mukaan Apple on maailman toiseksi arvokkain brändi ja Microsoft neljänneksi arvokkain.
Maailman arvokkain brändi Amazon on tuoreen tutkimuksen mukaan neljänneksi arvokkain aineettomien hyödykkeiden perusteella. Amazonin aineeton arvo on 1,47 miljardia dollaria. Kolmossijan sai Saudi Aramco 1,64 miljardin dollarin arvollaan.
Aineettomien hyödykkeiden perusteella tehdyn listan kärkikymmenikköön mahtuivat myös Alphabet, Facebook, Tencent, Tesla, TSMC ja Alibaba.
Aineettomien hyödykkeiden arvo on kasvanut räjähdysmäisesti jo pitkän aikaa, ja koronapandemia on vain kiihdyttänyt kehitystä. Esimerkiksi Microsoftin nousun taustalla on etätyöhön soveltuvan Teams-viestintäsovelluksen suosion kasvu. Vuonna 2019 Teamsia käytti noin 20 miljoonaa henkilöä, mutta tänä päivänä käyttäjiä on jo 250 miljoonaa.
Viimeisen 25 vuoden aikana maailman aineettomien hyödykkeiden arvo on kasvanut 1145 prosentilla ja noussut kuuteen biljoonaan dollariin.
Lue myös:
Kantar: Maailman kymmenen arvokkaimman brändin listalla tapahtunut muutoksia vuoden aikana