MarkkinointiUutiset listaa mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime aikoina otsikoihin on noussut muun muassa Twitterin päihdepolitiikka.
Kaupan median (Retail Media) merkitys markkinoinnissa on kasvanut Yhdysvalloissa valtavasti verrattain lyhyen ajan sisällä. Kaupan median mainostulot olivat viime vuonna jo 40 miljardia ja arvioiden mukaan jatkavat kasvuaan 61 miljardiin vuoteen 2024 mennessä.
Yhdysvaltain mainostajien liiton (ANA) raportin mukaan kaupan media kyllä vaikuttaa positiivisesti myyntiin, mutta heikommin brändien tunnettuuden kasvuun.
Raportin mukaan kaupat myös painostavat mainostajia mukaan omiin medioihinsa.
Raportin mukaan kaupat myös painostavat mainostajia mukaan omiin medioihinsa. Kun mainostajilta kysyttiin, kuinka paljon kaupat onnistuivat vaikuttamaan mainostajien päätökseen aloittaa kampanjoita näiden omissa medioissa, vastasi lähes puolet, että vaikutus oli erittäin suuri.
ANA:n kyselyyn vastanneista mainostajista 58 prosenttia käytti kaupan mediaa viime vuoden aikana. Suosituimpia kaupan medioita amerikkalaisten mainostajien keskuudessa olivat Amazon Advertising, Walmart Connect ja Target Roundel.
Netflix ilmoitti hiljattain uusista säännöistään, joiden mukaan käyttäjien pitää valita tililleen ensisijainen katselupaikka, ja tilin alaisuudessa olevista lisäkäyttäjistä peritään lisämaksu. Toimintatapaa kokeillaan ensin Kanadassa, Uudessa-Seelannissa, Portugalissa ja Espanjassa. Tavoitteena on vaikeuttaa tilin jakamista talouden ulkopuolelle ja siten sisällön katsomista saman tilin kautta eri paikoissa.
Suoratoistopalveluopas JustWatchin tilastojen mukaan Netflix on hävinnyt jo 13 prosenttiyksikköä markkinaosuudestaan vuodesta 2020 lähtien. Joulukuussa 2022 Netflix oli kyllä edelleen maailman suurin suoratoistopalvelu, mutta matkaa Amazon Primeen Videoon oli enää pari prosenttiyksikköä. Prime Video on parin viime vuoden aikana säilyttänyt melko hyvin globaalin markkinaosuutensa, mutta takana nousevat ja osuuttaan kasvattavat erityisesti kolmanneksi suurin Disney Plus ja neljäntenä oleva HBO Max.
Twitteristä tuli keskiviikkona ensimmäinen suuri sosiaalisen median yhteisöpalvelu, joka hyväksyy kannabismainonnan Yhdysvalloissa. Ilmapiiri on muuttunut Yhdysvalloissa hyväksyvämmäksi, ja monessa osavaltiossa ollaan menossa vauhdilla kannabiksen viihdekäytön laillistamisen suuntaan. Kannabismainostaminen Twitterissä on mahdollista myös Kanadassa.
Aivan vapaasti kannabista ei kuitenkaan voi mainostaa, vaan siihen liittyy edelleen monia ehtoja ja rajoituksia. Mainontaa ei esimerkiksi saa kohdentaa alle 21-vuotiaille käyttäjille.
Airbnb kertoo, että viime loppuvuosi oli sen kaikkien aikojen kannattavin viimeinen vuosineljännes. Majoitusvälitykseen keskittyvä yhtiö teki viimeisen kolmen kuukauden aikana voittoa noin 500 miljoonaa dollaria.
Kaksi vuotta sitten yhtiö leikkasi markkinointi-investointejaan ja keskittyi niissä muun mainostamisen kustannuksella brändin rakentamiseen. Myös markkinointimenot tosin kasvoivat nyt tulojen lisääntyessä, mutta painopiste pysyi edelleen brändissä. Airbnb käytti viime vuoden aikana markkinointiin ja mainontaan yhteensä 1,5 miljardia dollaria.
Yhtiön talousjohtaja Dave Stephensonkin myöntää, että strateginen muutos markkinoinnissa on osoittautunut uskomattoman tehokkaaksi. Suurin osa varauksista tulee vanhoilta asiakkailta, ja yhtiön voimakkaan kasvun moottori on hänen mukaansa ollut juuri asiakkaiden säilyttäminen.