MarkkinointiUutiset listaa alkuviikosta edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla otsikoihin nousi erityisesti Peloton, joka sai kyseenalaista julkisuutta odotetun sarjan ensimmäisessä jaksossa.
Kuntopyöriä valmistava Peloton sai epätoivottua julkisuutta suositun Sinkkuelämää-sarjan jatko-osan ensimmäisessä jaksossa. Jaksossa sarjan suosittu hahmo Mr. Big, suomeksi Kiho, kuolee sydänkohtaukseen rehkittyään yrityksen kuntopyörällä.
Ensin Peloton selitti lääkärin avulla hahmon kuoleman johtuvan huonoista elintavoista, ei suinkaan kuntopyöräilystä. Sitten yritys julkaisi Twitterissä videon, jossa Kihon näyttelijä Chris Noth on hyvinvoiva ja valmis hyppäämään jälleen kuntopyörän päälle. Videossa on Sinkkuelämää-sarjan tapaan taustajuonto, jonka tällä kertaa hoitaa Ryan Reynolds.
Asiasta kirjoitti muun muassa Mashable.
Pikaruokaketju McDonald’s järjesti Puolassa viikonloppuna hyväntekeväisyystempauksen, jossa he lahjoittivat jokaisesta myydystä ranskalaisannoksesta yhden Puolan zlotyn Ronald McDonald Lastentalosäätiölle. Kilpailija Burger King lähti tempaukseen mukaan lupaamalla asiakkailleen ilmaisen hampurilaisen McDonald’sin kuittia vastaan.
Tämä ei ole ensimmäisen kerta, kun Burger King kannustaa ihmisiä syömään kilpailijansa ruokaa. Vuosi sitten ketju pyysi ihmisiä tukemaan ravintola-alaa ja tilaamaan ruokaa kilpailijoiltaan.
Asiasta uutisoi The Drum.
The Financial Times julkaisi viime viikolla raportin, jonka mukaan Apple sallisi teknologiajättien, kuten Metan ja Snapin, pääsyn käyttäjätason tietoihin puhelintensa kautta. Kyseinen toiminta on kuitenkin oletettavasti kielletty Applen uusissa tietosuojakäytännöissä.
Apple on tämän vuoden aikana julkaissut muun muassa AppTrackingTransparency-kehyksen sekä uuden yksityisyydensuojapaketin käyttäjille. Uusi raportti väittää, että Apple antaa joidenkin yritysten seurata löyhempää tulkintaa tietosuojakäytännöstään. Metan ja Snapin teknologiakehittäjät kertovat edelleen saavansa käyttäjätason signaaleja iPhoneista, kunhan tiedot anonymisoidaan. Tiukemmalla sääntöjentulkinnalla tämä toiminta olisi kuitenkin kiellettyä.
Raportista uutisoi The Drum.
Nike haluaa estää kilpailijansa Adidaksen kudottujen kenkien tuonnin Yhdysvaltoihin. Nike väittää Adidaksen kopioineen yrityksen patentoitua teknologiaa. Patentti kattaa Niken FlyKnit-teknologian, joka käyttää kierrätetyistä materiaaleista valmistettua erikoislankaa luodakseen kengälle sukkamaisen istuvuuden. Nike kertoo teknologian olevan vuosikymmenen tutkimuksen ja 100 miljoonan dollarin tulos.
Myös Adidakselta kerrotaan yrityksen Primeknit-teknologian olevan vuosien tutkimuksen tulos. Toteutuessaan maahantuontikielto estäisi muun muassa myös Adidas by Stella McCartney Ultraboost ja Pharrell Williams Superstar Primeknit -kenkien myynnin.
Asiasta uutisoi Bloomberg.