MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla keskustelua herätti muun muassa TikTokin uusi aluevaltaus sekä Chanelin pettymyksiä aiheuttanut luksusjoulukalenteri.
TikTok julkisti viime viikolla ravintolapalvelun, jonka kautta asiakkaat voivat tilata alustan kautta suosioon nousseita ruoka-annoksia. Ruoka- ja reseptivideoista on tullut keskeinen osa somejätin sisältöjä, ja ne voivat kerätä miljoonia katselukertoja. TikTok ylitti vastikään miljardin käyttäjän rajapyykin.
Palvelu nimeltään TikTok Kitchen toteutetaan yhteistyössä Virtual Dining Conceptsin kanssa. Ruokaa toimittavia toimipisteitä on tulossa ympäri Yhdysvaltoja maaliskuun alusta alkaen. Virtual Dining Concepts on jo aiemmin tukenut menestyksekkäästi muun muassa MrBeast Burgeria, josta tuli hitti heti lanseerauksesta lähtien.
Asiasta uutisoi muun muassa Bloomberg.
Viime vuosien trendinä ovat olleet brändien omat joulukalenterit, jotka sisältävät muutakin kuin suklaata. Luksusbrändi Chanel pyrki tänä vuonna markkinoille yli 800 dollarin joulukalenterilla, joka on ollut monelle pettymys. Brändin fani, Elise Harmon, osti kalenterin ja esitteli pettymystään TikTokissa. Harmonin lukuisat videot ovat keränneet miljoonia katselukertoja.
Chanelin joulukalenterin luukuista on paljastunut brändin kosmetiikkatuotteiden lisäksi tuotteita, joita on ilmeisesti aiemmin jaettu ilmaiseksi tapahtumissa. Ihmetystä ovat aiheuttaneet esimerkiksi tarrat, jotka eivät monen mielestä kuulu näin kalliiseen kalenteriin.
Asiasta kertoi muun muassa BuzzFeed.
YouTube investoi aiemmin lyhyisiin Shorts-videoihin luomalla 100 miljoonan dollarin rahaston, josta videoiden tekijöitä palkitaan. Tähän saakka rahasto on ollut käytössä vain valituissa maissa, mutta nyt se laajenee yli 70 maahan. Suomeen se laajeni aiemmin syksyllä. Sisällöntuottajat voivat saada YouTubelta 100–10 000 dollaria bonusta kuussa perustuen heidän Shorts-videoidensa suorituksiin.
Ei ole täysin selvää, millä perusteella bonusta saa. YouTube ilmoittaa sisällöntuottajille, jotka ovat oikeutettuja hakemaan Shorts-rahoitusta. Valinnat tehdään edellisen kuukauden tehokkuuteen perustuen. YouTube toivoo rahoituksen lisäävän Shorts-videoiden käyttöönottoa ja suosiota useammilla alueilla.
Lue lisää Social Media Todaysta.
Juttua muokattu 21. tammikuuta 2021: Shorts-rahasto saapui Suomeen jo aiemmin syksyllä, eikä vasta nyt, kuten jutussa aiemmin sanottiin. Otsikosta poistettu maininta YouTubesta.