🔍 Suurennuslasillamerkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnistapoikkeavia artikkeleita.
Vuonna 2009 Mikael Thuneberg oli suomalaisen Habbo-hotellista tunnetun Sulakkeen analyytikko, jonka tehtävänä oli koota raportteja online-markkinointidatasta. Tilanne lienee tuttu monelle markkinoinnin ammattilaiselle: data oli hajaantunut useaan paikkaan, sillä markkinointia tehtiin monella eri mainosalustalla ja työkalulla.
– Copypastesin lukuja Exceliin. Se oli tosi turhauttavaa ja aikaa vievää, Thuneberg kertoo.
Niinpä hän päätyi tekemään työnsä ohessa yksinkertaisen Excel-skriptin, joka kokosi tarvittavan datan tiedostoon. Koska ratkaisu toimi hyvin, Thuneberg päätti jakaa sen internetissä.
– Se herätti paljon kiinnostusta. Kävi ilmi, että monella muullakin oli sama ongelma. Automatisoidulle markkinointidataa keräävälle työkalulle oli valtava tarve.
Niinpä Thuneberg perusti vuonna 2010 toiminimen ja keskittyi työkalun kehittämiseen. Viiden ensimmäisen vuoden aikana hän teki töitä yksin, ja Thunebergin sanojen mukaan ”yritys ei ollut mikään kasvuraketti”.
– En osannut markkinoida. Mulla ei ollut teknistä eikä bisnestaustaa. Olin opiskellut valtsikassa, ja olin vähän avuton IT-firman perustaja.
11 vuotta myöhemmin Thuneberg on yhä samalla tiellä. Nykyään yhden miehen pulju on tosin muuttunut noin 150 henkilöä työllistäväksi yritykseksi, jolla on yli 16 000 suoraa asiakasta ympäri maailman ja kolme toimistoa: yksi Suomessa, yksi Liettuassa ja yksi Yhdysvalloissa.
Yrityksen nimi on Supermetrics, ja sen asiakkaita ovat muun muassa sellaiset kansainväliset jätit kuin WarnerBros ja Dyson. Yrityksen perusidea on edelleen sama kuin silloin, kun Thuneberg perusti toiminimensä.
– Tarjoamme organisaatioille Supermetrics-työkalun, jolla datankeruu eri lähteistä voidaan automatisoida, vaikka yrityksessä ei olisi teknistä osaamista, Thuneberg kertoo.
Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Supermetricsillä on mahdollista poimia markkinointidata automaattisesti kaikista kanavista, joissa online-markkinointia tehdään. Data kerätään yhteen työkaluun, jonka käyttäjä voi itse valita. Se voi olla esimerkiksi Excel, Google Sheets, Google Datastudio, Tableau tai Microsoft Power BI.
"Moni markkinointi-ihminen tykkää käyttää taulukkolaskentatyökaluja ja haluaa koota datan niihin."
– Moni markkinointi-ihminen tykkää käyttää taulukkolaskentatyökaluja ja haluaa koota datan niihin, Thuneberg on huomannut.
Juuri se erottaa Supermetricsin kilpailijoista. Markkinoinnin ammattilaiset saavat käyttää haluamaansa tuttua työkalua, oli se sitten vaikka paljon parjattu Excel, eikä heidän tarvitse opetella taas yhtä uutta, Thuneberg sanoo.
Vaikka Thuneberg sanookin olleensa aluksi hieman avuton IT-firman perustaja, alkoi hänen yrityksensä kuitenkin hiljalleen kasvaa. Vuodesta 2015 saakka kasvu on ollut hyvin voimakasta. Thuneberg sanoo sen johtuvan ennen kaikkea hyvästä tuotteesta.
– Supermetricsin kaltaiselle työkalulle oli alusta asti tosi iso tarve, ja tarve on kasvanut koko ajan. Koska työkalu on ratkaissut tarpeen niin hyvin, markkinoinnin tarve taas on ollut vähäisempi.
Thunebergin mukaan yrityksillä ei ennen jäänyt tarpeeksi aikaa datan analysoinille, koska datan kokoaminen eri lähteistä oli niin työlästä. Kun data on nyt helposti saatavilla halutussa muodossa, jää aikaa myös analyysille.
Lisäksi Supermetricsin käyttöönotto on äärimmäisen helppoa, Thuneberg sanoo. Työkalun saa käyttöönsä suoraan verkossa, eikä se vaadi myynti- tai muitakaan kimurantteja prosesseja.
– Jos työkalun haluaa ostaa, ei välttämättä tarvitse edes puhua kenellekään meidän ihmisistä.
Palataan vielä Supermetricsin asiakkaisiin. Thuneberg kertoo, että 16 000 asiakkaasta noin puolet on markkinointitoimistoja. Se tarkoittaa sitä, että Supermetricsillä voi olla jopa miljoona loppukäyttäjää, Thuneberg laskeskelee.
– Koska toimistot tekevät kampanjoita asiakkailleen ja käyttävät siihen paljon rahaa, täytyy heillä olla keino raportoida asiakkaalle, mitä se kaikki raha tuottaa. Supermetrics vastaa siihen tarpeeseen tosi hyvin.
Thuneberg kertoo, että toinen puoli asiakkaista on erilaisilta toimialoilta. Merkittävimpiä aloje lienevät kuitenkin media- ja teknologia-ala sekä verkkokaupat. Supermetricsin kotimaisia asiakkaita ovat esimerkiksi Sanoma, If, Barona, F-Secure ja MetsäGroup.
Viime vuoden liikevaihto nousi peräti 76 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna.
Thuneberg kertoo, ettei Supermetrics ole riippuvainen yhdestäkään yksittäisestä asiakkaasta. Suurinkin asiakas kattaa reilusti alle prosentin yrityksen koko myynnistä.
Koronapandemia ei ole vaikuttanut Supermetricsin kasvuun merkittävästi. Vuoden 2020 maalis-huhtikuussa osa asiakkaista katosi, mutta jo toukokuussa yritys oli taas kasvuvauhdissa. Viime vuoden liikevaihto nousi peräti 76 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna.
– Ja tämän vuoden maaliskuu oli meille paras kuukausi ikinä. Erityisesti verkkokauppa on vauhdittanut kasvuamme.
Thuneberg sanoo arastelematta, että Supermetrics on maailman paras työkalu, joka tarjoaa helpon pääsyn dataan ilman teknistä osaamista. Ei kuitenkaan auta tuudittautua tyytyväisyyteen, hän muistuttaa. Töitä on tehtävä koko ajan, jos haluaa säilyttää etumatkan kilpailijoihin.
– Meidän on lisättävä jatkuvasti datan lähteitä ja työkaluja, joihin dataa voidaan tuoda.
Samalla Thuneberg kertoo pohtivansa, miten voisi tarjota asiakkaille vielä jotakin lisäarvoa.
– Ehkä tulevaisuudessa Supermetrics myös analysoi dataa ja teemme raportteja asiakkaan puolesta.
Thuneberg sanoo pohtivansa myös sitä, miten Supermetricsiä voisi hyödyntää muilla bisnesalueilla, joissa on samanlaisia ongelmia datankeruun kanssa kuin markkinoinnissa. Ainakin verkkokaupat ovat Thunebergin mukaan potentiaalisia bisnesalueita.