MAINOS: PinMeTo
PinMeTo:n Country Manager Iiro Antero ja huoltoasemaketju SEO:n Marketing and Business Development Specialist Johanna Silen avaavat yhdessä paikallisen hakukoneoptimoinnin ja paikallisen markkinoinnin merkitystä valtakunnalliselle toimijalle.
”Ensimmäinen syy miksi olin Johannaan yhteydessä tuli ihan omista kokemuksista. Olin autolla liikkeellä pohjanmaalla, paikassa mistä en tiennyt juuri mitään. Auton bensavalo paloi ja tuli tarve löytää huoltoasema. Siinä kohtaa tietenkin ensimmäisenä jokainen ottaa puhelimen käteen ja etsii lähimmän aseman. SEO ei ole tuskin kenenkään pääkaupunkiseudulla asuvan Top of mindissa, mutta sinne vaan päädyin tankkaamaan ja pohtimaan, että paljonko näitä SEO-asemia Suomessa oikein on ja löytyykö ne helposti.” Iiro Antero kuvailee.
Tuskin Iiro on ainoa markkinoija, joka etsii puhelimesta ihan ”tavallisena kuluttajana” huoltoasemaa, pesulaa, kahvilaa tai hotellia. Mutta Iiro kuuluu siihen osaan markkinoijia, joka ymmärtää paljonko vaatii työtä ja aikaa, että yritys on esillä kaikissa mahdollisissa haku-, kartta- ja somepalveluissa kuluttajan puhelimessa. ”40 % suomalaisista käyttää iPhonea ja tekee hakunsa liikkeessä iPhonella. Se ei varmasti ole kenellekään yllätys, mutta se on, että siinä samalla 40 % suomalaisista käyttää näin ollen Apple Maps -palvelua ja Sirin äänihakua löytääkseen lähimmän aseman ajantasaiset tiedot. Markkinoijalle haasteita tuo varsinkin kuluttajien kasvava Sirin käyttö, koska kuluttaja ei välttämättä tiedä Sirin keräävän paikallisen palveluntarjoajan tiedon Apple Mapsista.” Iiro kertoo.
”Kun Iiro soitti, hänen asiansa erottui joukosta ja herätti kiinnostuksen. Aiemmin olin ajatellut, että keskitymme niihin yli 50 asemaan, jotka ovat ketjun hallussa koska aika ei riitä muuhun. Meillä on kuitenkin SEO:ssa yli 220 asemaa, joista suurin osa on kauppiaiden hallinnassa ja jokaisella on oma palvelukonseptinsa. PinMeTo työkalun avulla saadaan hallinnoitua kaikkia haku- ja karttasovelluksia yhdestä paikasta, se yllätti.” Johanna Silen kertoo.
Tämän kysymyksen kanssa palataan siihen, että kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut. Kuluttaja ottaa puhelimen käteen, etsii juuri sen hetken tarpeeseen läheltä parhaan mahdollisen huoltoaseman, kahvilan tai ruokakaupan. Mutta kuluttaja ei lähde hakemaan enää lisätietoa kotisivuilta, jolloin ei riitä, että haussa on vain yrityksen nimi ilman lisätietoja. lman aukioloaikoja ja kuvausta palveluista Google-profiilissa, yritystä ei ole kuluttajalle. Yrityksen kilpailuedut ja omat vahvuudet pitää olla helposti löydettävissä ja esillä. Moni pitää Google-profiilia uutena kotisivuna.
SEO:n markkinoinnissa on ollut selkeä haaste, johon paikallinen haku ja siihen panostaminen on tuonut ratkaisun: ”Brändillisesti olemme takamatkalla kilpailijoihin verrattuna, mutta meillä kauppiaat saavat luoda oman paikallisen palvelukonseptin ja se on suuri kilpailuetu. Yhden konseptin esiintuominen olisi varmasti helppoa, mutta me tarvitsimme tavan tavoittaa liikkuvat ihmiset ja kertoa heille jokaisen SEO:n konseptista helposti ja kevyillä resursseilla. Vaikka olemme koko Suomen kattava ketju, paikallinen helposti toteutettava markkinointi on isossa roolissa SEO-asemien markkinoinnissa. Meidän jokaisen aseman pitää olla helposti löydettävissä kuluttajille hakupalveluissa.” Johanna kuvailee.
Yritysten pitää olla näkyvillä ja läsnä siellä, missä kuluttaja ratkaisee ongelmaa. Markkinoinnin mittaaminen ei tässä tapauksessa tapahdu klikkien perusteella vaan sille pitää keksiä muut mittarit tai luottaa siihen, että tehdään oikeita asioita. SEO:n myynti ja asemilla vierailut ovat kasvaneet PinMeTon palvelun käyttöönoton jälkeen 20 %. ja huoltoasemiin liittyvissä hauissa Googlen orgaaninen näkyvyys on kasvanut yli 350 %. ”Mutta emme voi sanoa, että kaikki on yksittäisen asian ansiota. Sen lisäksi, että olemme saaneet näkyvyyttä eri palveluissa ja ihmisten reittisuunnittelussa, olemme samalla tehneet brändityötä, kotimaanmatkailu on kasvanut koko ajan ja kauppiaat ovat kehittäneet palvelukonseptejaan. Tutkimuksissa olemme kuitenkin nähneet, että paikallisuus ja suomalaisuus nousevat esiin syinä miksi SEO valitaan asiointipaikaksi.” Johanna kuvaa onnistunutta markkinointia.
Paikallisessa hakukoneoptimoinnissa (eng. Local SEO) on olennaista ymmärtää, että kyse ei ole pelkästään oikeiden vastausten tarjoamisesta nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille jotka etsivät yritystäsi ja sen toimipaikkojen tietoja. Markkinoijia kiinnostaa asiakaskokemuksen parantamisen lisäksi erityisesti performance -puoli:
Paikallisen hakukoneoptimoinnin avulla voidaan tehokkaasti ohjata potentiaalista asiakasta asioimaan haluttuun paikkaan. “Jopa pandemian aikana myymälämyynti oli suurempi kuin verkossa. Siitä huolimatta useimmat yritykset eivät silti pysty optimoimaan paikallisessa haussa kasvavaa liikennettä, jossa kuluttajat ovat jo edenneet pitkälle asiakaspolullaan. Asiakaspolun alkupää online-offline-matkassa on vähiten tutkittu markkinoinnin osa vähittäiskauppiaille. Erityisesti suurilla ketjuilla, joilla on tunnettu brändi, on todella suuri potentiaali käyttää tätä mahdollisuutta hyväkseen. - Kuinka sijoitumme paikallisesti Googlessa - pitäisi olla osa jokaista markkinointiraporttia vuonna 2022” kertoo Iiro Antero.
Lue lisää miten SEOn päivittäinen työskentely eri kartta-, haku- ja somealustojen kanssa toimii PinMeTon avulla.
Ota yhteyttä ja ota selvää miten PinMeTo voi auttaa teidän yritystä palvelemaan asiakkaitanne jokaisessa sovelluksessa, jossa teitä etsitään paikallisesti.