Digitaalinen markkinointi muuttuu vauhdilla teknologian kehityksen myötä, minkä takia mainostajilla on välillä hankala pysyä kärryillä siitä, miten digimarkkinoinnissa voi onnistua toistuvalla syötöllä. Tämä korostuu etenkin isojen sosiaalisen median alustojen kohdalla, koska alustat – niiden algoritmit ja toiminnot – päivittyvät käytännössä koko ajan.
Siksi MarkkinointiUutiset tapasi Metan Pohjoismaiden yksikön Agency & Client Partner Jaana Karjalaisen ja kysyi, millä keinoin mainostajat menestyvät yhtiön alustoilla, etenkin Facebookissa ja Instagramissa, vuonna 2022 ja myös tulevina vuosina.
Mikä yhdistää Metan alustoilla menestyviä mainostajia, Jaana Karjalainen?
– Suurin yhdistävä tekijä on “test and learn” -ajattelu. Menestyvät mainostajat haluavat tutkia ja oppia ja kehittää sitä kautta omaa tekemistään. Tutkimuksemme mukaan mainostajat, jotka ovat tehneet vähintään 15 mainontaan liittyvää tutkimusta vuoden aikana, performoivat noin 30 prosenttia paremmin kuin ne mainostajat, jotka eivät ole tehneet minkäänlaista tutkimusta.
Testaaminen, oppiminen ja kehittäminen ovat siis avainasemassa. Mihin muuhun mainostajien kannattaa kiinnittää huomiota Metan alustoilla tänä päivänä?
– Menestyjät hyödyntävät koko markkinointifunnelin ratkaisuja. Moni mainostaja keskittyy vahvasti taktiseen tekemiseen ja unohtaa brändin rakentamisen digikanavissa. Brändiä rakennetaan monesti vain perinteisissä kanavissa, mutta Metan alustoilla menestyvät mainostajat tuovat taktisen tekemisen ja bränditekemisen yhteen digikanavissa. Sitä kautta syntyy parhaita tuloksia.
– Yhtenä suurena tekijänä on myös luovuus. Brändin pitää tehdä kanavaan sopivaa luovaa sisältöä saadakseen hyviä tuloksia. Ei kannata editoida omasta televisiomainoksesta pätkää someen, vaan miettiä, mikä sopii somekanaviin.
Mitä muita vinkkejä haluat antaa mainostajille?
– Kaikki riippuu omista tavoitteista, mutta yksi tärkeimmistä asioista on ottaa käyttöön konversio-API, jos se ei vielä ole käytössä. Sen avulla saa vinkkiä tärkeistä signaaleista, joilla kehittää omaa mainontaa tämän päivän kovaa vauhtia muuttuvassa digikentässä. Toinen tärkeä asia on tuoda alafunnelin kampanjoiden rinnalle prospektointikampanjat. Ei kannata keskittyä vain uudelleenmarkkinointiin, vaan panostaa laajemmin prospektien löytämiseen.
– Myös personointi täytyy muistaa. Kuluttajat odottavat aiempaa personoidumpaa kokemusta, joten kaikille ei kannata näyttää yhtä ja samaa mainosta. Datan avulla nähdään, mitä kukin haluaa katsoa. Yhteen kampanjaan pitää eri kohderyhmille tehdä erityylistä sisältöä.
Mitkä ovat tällä hetkellä suurimmat trendit Metan alustoilla?
– “Test and learn” trendaa vahvasti, mutta Reelsit eli lyhytvideot ovat tietenkin toinen selkeä trendi. Reels on tällä hetkellä meidän nopeimmin kasvava tuote. Tässäkin mielessä vaikuttajat ovat todella suuressa roolissa, ja heidän merkityksensä kasvaa koko ajan, He pystyvät tuomaan lisäarvoa, saamaan uusia yleisöjä kiinni ja ylipäätänsä tuottamaan mielenkiintoista materiaalia. Vaikuttajat ovat kasvaneet meidän alustojen parissa, joten he tietävät, minkälainen sisältö toimii. He tuntevat yleisönsä todella hyvin, ja kun mukaan tuodaan tiede – eli data kokonaisuudessaan – saadaan aikaiseksi tehokas kombinaatio.
Entä metaversumi? Pitääkö sinne jo mennä?
– Uskomme, että metaversumin pitkälle viety visio lyö läpi 5–10 vuoden aikasyklillä. Toivon, että suomalaiset lähtevät kehitykseen mukaan samaan vauhtia kuin muukin maailma. Metaversumi on seuraavan sukupolven internet, joka tuo brändeille uudenlaisia mahdollisuuksia. Tällä hetkellä menossa on siltojen rakentaminen, ja mietitään, miten omia tuotteita ja palveluita voi rakentaa virtuaaliseen maailmaan. Jos jotain tiedetään, niin se, että näiden tuotteiden määrä kasvaa todella paljon.
– Kokonaisuudessaan kyse on siitä, että online- ja offline-maailman eroja kurotaan umpeen ja että niiden välillä voi liikkua saumattomasti. Ihmiset voivat esimerkiksi AR-teknologian avulla testata vaatteita kotonaan metaversumissa. Nyt kannattaa ehdottomasti alkaa miettiä, miten siltoja metaversumiin voisi rakentaa.