Nelosella keväällä esitetty Diili-ohjelma huipentui maanantaina Petri Materon ja Sointu Borgin väliseen finaaliin, jossa Borg veti pitemmän korren. Markkinointialan yrittäjä Matero oli monien papereissa suuri ennakkosuosikki, mutta Borg onnistui raadin mielestä finaalissa paremmin ja nappasi näin kehitysjohtajan paikan radiopersoona Jaajo Linnonmaan yrityskatraasta.
Yli 20 vuotta markkinoinnin ja myynnin parissa työskennellyt Matero ei kuitenkaan harmittele lopputulemaa. MarkkinointiUutiset tapasi Materon finaalilähetyksen jälkeen ja kysyi, mitä kokenut tarinankertoja aikoo tehdä seuraavaksi.
Sait maistaa finaalissa karvasta kalkkia. Jäikö harmittamaan?
Tietyllä tavalla tappio aina harmittaa, mutta minulla on ilmiömäinen kyky muuttaa huonot asiat hyviksi, joten suuressa kuvassa olen tähän enemmän kuin tyytyväinen. Pääsin tavoitteeseeni, joka oli yltää finaaliin, maksimoida näkyvyys ja tuoda ammattitaitoni esiin.
Lähditkö hakemaan Diilistä vain näkyvyyttä?
En. Tällaiseen kun heittäytyy mukaan, sinne ei lähdetä häviämään. Tavoitteenani oli päästä finaaliin, ja jos olisin sattunut voittamaan, olisin ollut siitäkin mielissäni.
Kisassa nähtiin paljon draamaa, mutta oletko kuitenkin kaikkien kilpailijoiden kanssa puheväleissä?
Olen todellakin. Minulla ei ole tapana polttaa siltoja, en tykkää riidellä. Se, jos en ole joidenkin kanssa yhteyksissä, tarkoittaa sitä, ettei minulla ole syytä olla. Mutta olen ollut paljon muiden kilpailijoiden kanssa yhteyksissä ja tehnyt jopa bisnestä osan kanssa.
Yllättikö se, että osa kilpailijoista puhui sinusta negatiiviseen sävyyn kameroiden edessä?
Kieltämättä vähän. Omaan tyyliini ei kuulu sellainen. On kuitenkin selvää, että tuotannossa oli ammattitaitoiset toimittajat vetämässä naruista. Kyseessä on kuitenkin viihdeohjelma, jonka tehtävä on tarjota viihdettä.
Antoiko ohjelma sinusta oikeanlaisen kuvan ihmisille?
Antoi! Aluksi minua jännitti katsoa ohjelmaa televisiosta, mutta huomasin nopeasti, että ruudun välityksellä sai sen kuvan, joka minulla on itsestäni. Kaikki oli hyvin linjassa oman identiteettini kanssa.
Mitä aiot seuraavaksi tehdä?
Perustin uuden yrityksen kolmen muun oman alansa ammattilaisen, Kim Lehtolan, Tuomas Joensuun ja Mika Aittamäen, kanssa. Yritys on nimeltään Topliner, ja me luomme yrityksille kasvua täysin uudenlaisella konseptilla. Autamme asiakkaita tekemään strategian ja vision, etsimään oikeat kohderyhmät ja keinot asiakkaiden tavoittamiseen, löydämme brändin äänensävyn, maksimoimme markkinoinnin ja myynnin tehokkuuden, tarjoamme valmennusta ja paljon muuta. Minulla on luonnollisesti vastuullani markkinointi. Aion jatkaa myös vanhassa yrityksessäni, joka tarjoaa muun muassa brändimanagerointia bändeille.
Onko nykyisen yritykseksi myynti kasvanut rajusti kuvausten myötä?
Minulla oli jo valmiiksi kalenteri melko täynnä, joten uusille asiakkaille ei ole ollut riittävästi aikaa, mutta kiinnostusta on ollut. Näkyvyys on räjähtänyt käsiin etenkin sosiaalisessa mediassa. LinkedInissä profiiliani on käyty katsomassa 15 000 kertaa viimeisen kolmen kuukauden aikana. Julkaisuilleni on puolestaan tullut tuhansia reaktioita.
Eli seuraavaksi voit varmasti hypätä somevaikuttajaksi?
No, ainakin tavoitan somessa kymmeniä tuhansia ihmisiä, ja monet heistä ovat yritysvaikuttajia, joten se ei ole poissuljettu vaihtoehto, jos vastaan tulee sopivia yhteistyökumppaneita.