Fazer
Brändit

Miten markkinointialan ammattilaiset ottivat vastaan uuden Reissumies-kampanjan?

5.11.2021 14:10
Toni Rajamäki
Fazer laittoi leipäpussien kylkeen uudet Reissumiehet, mikä herätti keskustelua.

MarkkinointiUutiset nostaa juttusarjassaan esiin MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmän mielenkiintoisimpia keskusteluita. Tällä viikolla keskustelua käytiin uudesta Reissumies-kampanjasta.

Fazerin perinteikäs Reissumies-brändi onnistui keräämään valtavan huomion uudella kampanjallaan, jossa Reissumies-leipäpusseihin laitettiin uudet Reissumiehet. Marraskuun ajan pakkauksissa näkyvät monimuotoisuus- ja inklusiivisuuskonsultti Dakota Robin, rap-artisti ja lasten jalkapallovalmentaja PastoriPike sekä kiekkolegenda Marko Jantunen.

Kampanjalla Reissumies-brändi haluaa laajentaa edustamaansa mieskuvaa monimuotoisemmaksi, koska Fazerin tutkimuksen mukaan lähes puolet suomalaisista miehistä kokee, että mieskuva on ahdas.

Vähemmän yllättäen kampanjasta käytiin vilkasta keskustelua sosiaalisessa mediassa. Twitterissä asiasta nousi eräänlainen kohu, ja monet tviittaajat uhkasivat aloittaa boikotin brändiä kohtaan. Muun muassa ex-kansanedustaja Reijo Tossavainen (ps) tviittasi näin:


Kampanja nousi esiin myös markkinoinnin ammattilaisten keskusteluryhmässä, MarkkinointiKollektiivissa. Osa keskustelijoista piti kampanjaa onnistuneena.

– Mahtava Fazerin sosiaalisen kestävyyden arvoihin perustuva kamppis! Hienoa, että Fazer ottaa rohkeasti kantaa ja näyttää esimerkkiä muille brändeille. Arvojohtajuutta! Sanoi keskustelun aloittaja.

– Pidän jostain leipäpussin hahmosta julmistumista aika hönttinä. Tällaisia kampanjoita tarvitaan niin kauan, kun joillakin ihmisillä on ongelma nähdä muitakin kuin valkoisia heterohahmoja tuotepakkauksissa, sanoi toinen.

– Wow, aivan mahtava! Lisäsi kolmas.

Kampanjaa kohtaan oltiin myös skeptisiä.

– Pohdin aina, että onko näissä kyse hyvesignaloinnista, vai otetaanko Fazerilla esim rekryissä huomioon monimuotoisuus jotenkin erityisellä tavalla? Hienoa, jos otetaan. Jos ei, niin sitten nämä tällaiset on vähän noloja. Vähän kuin Nike ja Kaepernick, ja sitten perään sanottiin raskaana olevalle mainoskasvolle, että saat muuten vain 70 prosenttia rahasta, kun ei me tykätä raskaana olevista naisista. Että siihen ne "pehmeät arvot" sitten tyssäsivät, sanoi eräs kommentoija.

– Eli nyt kaipaisin Fazerilta kamppiksen laajentamista, missä kerrotaan, kuinka he vaikka työpaikkana ottavat nämä asiat huomioon, tai miten muuten monimuotoisuus heillä firmassa näkyy. Olen pessimisti ja veikkaan, että ei mitenkään, mutta olispa hienoa olla väärässä, hän jatkoi.

– Jotenkin surullista, että vielä vuonna 2021 tällaista kampanjaa pidetään jollain tapaa muodikkaana tai rohkeana, vaikka tasa-arvokeskustelu, vähemmistöjen oikeudet ja niiden puolesta puhuminen maailmalla ovat paljon monimuotoisempia. Ilmeisesti Suomessa riittää, kun vaan löytyy kiiltokuvia leipäpussiin, lisäsi eräs keskustelija.

Kampanjan herätettyä suuria tunteita Fazer reagoi asiaan ja uudelleentviittasi Twitterissä Suomen Mielenterveys ry:n julkaisun, jossa oli tietoa muun muassa kriisipuhelimesta.

Fazerin vastaveto ei kerännyt markkinoinnin ammattilaisten kehuja.

– Jotkut ihmiset tarvitsevat oikeastikin MT-haasteisiinsa keskusteluapua. Olisi ihan siistiä, ettei näitä asioita rinnastettaisi siihen, että joku juntti kiukuttelee siitä, ettei enää eletä 90-lukua, Raiderista tuli Twix, ja ne Brunberginkin herkut vaihtoi nimeään, sanoi eräs keskustelija.

– Aika itseriittoista Fasulta olettaa, että nyt kun on vähän ratsastettu hyveillä sen verran, että saadaan julkisuuskuvaa kiillotettua, niin voidaan rinta rottingilla paukutella henkseleitä ja samaan aikaan vitsailla mielenterveysongelmilla. Kyllä taas menty kamppiksella siitä missä aita on matalin, lisäsi toinen.

MAINOS
MAINOS
MAINOS