MAINOS: Readpeak
”Ohjaavan natiivimainonnan kasvu jatkaa vahvana. Taustalla on mainostajien oman median ja omien yleisöjen merkityksen korostuminen. Ohjaavalla natiivimainonnalla on helppoa tavoittaa kiinnostuneet käyttäjät perinteisestä mediasta ja ohjata heidät jatkamaan aiheeseen tutustumista oman median ja brändin parissa. Positiivisten kohtaamisten lisäksi saadaan kerättyä markkinointiluvat talteen monikanavaista uudelleenmarkkinointia varten, jonka tärkeys korostuu ostopolun loppuvaiheessa.” Ville Veikkolainen Readpeakiltä summaa ohjelmallisen natiivin kvartaalia.
Tällä kertaa vertailussa oli mukana 447 kpl kampanjaa ja 1609 kpl mainosvariaatiota Q3/2022 aikana
Sandra Jeppsson, Tergentin markkinointi- ja viestintäpäällikkö yhdessä Strory Median kanssa tekivät onnistuneet kampanjan Suomessa ja kertovat taustoja syitä onnistumiselle:
”Olemme pyrkineet kehittämään selkeän tarkoituksen sille, miksi kommunikoimme kohderyhmän kanssa ja millaista tietoa he etsivät. Olemme tutustuneet Ruotsissa tehtyihin kampanjoihin, joissa samankaltaista tuotetta on markkinoitu pari vuotta. Lisäksi olemme tarkastelleet hieman tarkemmin, mitä kävijät etsivät verkkosivuiltamme kussakin maassa, jossa markkinoimme yritystämme. Olemme pyrkineet ajoittamaan kampanjamainokset niihin kohtaan vuotta, kun edellisenä vuonna tietyt haut ovat korostuneet. Tällä hyödynnämme isoimman liikenteen sivuillamme. Kertomalla, mitä vierailija on eniten lukenut linkitetyltä sivultamme, olemme pystyneet tekemään sisällöstä mahdollisimman mielenkiintoisen.
Natiivimainosten ja kuvien asettelun osalta olemme pitäneet kampanjan yksinkertaisena ja keskittyneet tuotteisiin. Meidän kampanjassamme painopiste on ollut näkyvyydessä klikkausten sijaan. Meille brändin näkyvyys on tärkeää, koska meillä ei vielä ole verkkokauppaa.”
“Vuoden ehdoton Kestomenestyjä. Laadukas ja jatkuva sisällöntuotanto on jykevä perusta, jonka päälle on helppo tehdä natiivimainontaa, jonka tulokset ovat loistavia. Taustalla on tietysti piinkova ymmärrys omasta kohderyhmästä ja kyky puhutella heitä ajankohtaisilla aiheilla.” – Ville Veikkolainen Readpeakiltä kertoo, miksi kyseinen mainostaja on kvartaalista toiseen parhaiden joukossa.
Tredun kampanjassa hyödynnettiin onnistumistarinoita, eli opiskelijoiden positiivisia koulutus- ja työssäoppimiskokemuksia. Kampanjan tavoitteena oli nostaa Tredun brändin tunnettuutta ja lisätä ihmisten tietoisuutta räätälöidyistä koulutuskokonaisuuksista.
Tredun Markkinointisuunnittelija Krista-Lotta Ojanen kuvailee kampanjaa tarkemmin: ”Rositan onnistumistarina oli mahdollinen, koska Tredu organisoi Tampereen romaniyhteisön pyynnöstä räätälöidyn kasvatus- ja ohjausalan koulutuksen. Sen kautta Rosita pääsi jälleen eteenpäin omalla urapolullaan ja me pystyimme tiedottamaan tästä erityisestä koulutuksesta – eli mainostamaan, että Tredu tarjoaa esim. työelämälle kustomoituja koulutusratkaisuja. ”
Krista-Lotta jatkaa kampanjan onnistumisesta: ”Natiivin tavoitteena on artikkelimaisuutensa kautta sulautua yhteen muun uutisvirran sekaan. Vain tätä kautta pystymme tiedottamaan tietyistä onnistumisista. Tämän natiiviartikkelin hyvä suoriutuminen verkossa oli suoraan sanottuna yllätys! Usein on hankalaa ennustaa etukäteen, että mikä houkuttelee ihmisiä klikkaamaan. Pidän kampanjaa hyvin onnistuneena”
Aiemmin Tredu on tehnyt maksettuja juttuja lähinnä printtimedioihin, mutta pikkuhiljaa he siirtyvät yhä enemmän natiivimainonnan pariin digikanavissa. Vaikka tiettyjen kohderyhmien tavoittamisessa on tärkeää olla mukana printtimedioissa, Krista-Lotta kertoo, että Tredu pystyy tavoittamaan natiivimainonnalla tulevaisuudessa enemmän lukijoita – ja halvemmalla. Mediat siirtyvät lukijoiden perässä ja kustannusten kasvaessa yhä enemmän verkkoon.
Kyseinen kampanja oli parhaiden joukossa jo Q2 aikana. Sen suosio jatkui edelleen Q3 aikana. Ville Veikkolainen kertoo miksi näin on: ”Kampanjan aihe on ajankohtainen ja tärkeä isolle yleisölle. Tämän lisäksi mainokset, sisällöt ja oikeastaan koko konsepti on toteutettu todella laadukkaasti, joten ei ole mikään ihme, että se on listan kärjessä toistamiseen. Todella hieno suoritus!”
Netraudan kampanjan tavoitteena oli liikenteen ohjaus sisältösivulle Netrautaan. Tämän lisäksi kampanjalla haluttiin kasvattaa tunnettuutta, aktivoida nykysiä asiakkaita ja löytää uusia potentiaalisia asiakkaita.
”Halusimme kokeilla uuden tyyppisiä markkinointikanavia ja natiivimainonnan toteutukseen valittiin Readpeak.” kertoo Netraudan CMO Päivi Nieminen. Hän jatkaa kampanjan onnistumisesta: ”Ajatuksemme oli kasvattaa kiinnostusta rakentamiseen ja remontoinnin eri toteutuksesta käytännön esimerkkien kautta. Kiinnostusta herätettiin ennen ja jälkeen kuvien lisäksi tekemällä yhteistyötä tunnettujen suomalaisten kanssa.”.
Kyseisessä onnistuneessa kampanjassa tehtiin yhteistyötä Sami Kurosen kanssa. Hänen on testattu toimivaksi henkilöksi kaiken ikäisille ja niin naisille kuin miehillekin. ”Kampanja herätti paljon kiinnostusta ja sen tuoma kävijämäärä suhteessa näyttökertoihin on ollut 98 % parempi kuin normaalisti.” Avaa Päivi kampanjan onnistumista.
Kampanjan merkitys korostuu erityisesti avustavassa roolissa. Se on onnistunut herättämään mielenkiintoa ja avustanut muiden online kanavien kaupallista roolia. Lisäksi kampanjan ajankohdan sitominen kylpyhuone- ja saunaremonttien sesongin aikaan oli onnistunut valinta, samaan aikaan Netraudoissa oli käynnissä kylpyhuone- ja saunaviikko.
”Olemme ottaneet natiivimainonnan mukaan omaan sisältöstrategiaamme ja tuomme sen osaksi brändin rakennustyötä. Uskomme, että natiivimainonnan parhaat tehot tulevat esiin pitkäjänteisessä tekemisessä. Haluamme tuoda brändimme esiin raikkaalla ja kiinnostavalla tavalla ja teemmekin yhteistyötä lukuisten julkisuudesta tunnettujen henkilöiden kanssa.” avaa Päivi natiivimainonnan roolia Netraudassa.