Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) kyselytutkimuksessa yli puolet vanhemmista kertoi, että heidän lapsensa on kohdannut verkossa lasten ikään nähden sopimatonta sisältöä. MLL:n Sinisen valon sukupolvi -kampanjalla halutaan herättää keskustelua siitä, mitä lapsi saattaa puhelimestaan nähdä. Lisäksi kampanjalla tuetaan vanhempia lasten mediakasvatuksessa.
– Digitalisaatio on mullistanut maailmamme, niin hyvässä kuin pahassa. Media liittyy monin tavoin lapsen elämään, jossa esimerkiksi netti, sosiaalinen media ja pelit ovat osa kasvuympäristöä. Lapsella on oikeus turvallisuuteen myös digitaalisissa ympäristöissä, sanoo Mannerheimin Lastensuojeluliiton kouluyhteistyön ja digitaalisen nuorisotyön päällikkö Paula Aalto tiedotteessa.
Kampanjan ulkomainokset havainnollistavat sitä, mihin kaikkeen haitalliseen sisältöön lapset voivat törmätä verkossa. Mainoksissa on käytetty sumennettuja kuvia esimerkiksi sodasta. Kuvat eivät näy kokonaisuudessaan katsojalle, vaan katsoja voi tulkita niitä eri tavoin. Lisäksi mainoksissa näkyy otteita uhkaavista viesteistä, joita lapset voivat erilaisilla verkkoalustoilla saada.
Ulkomainokset näkyvät katukuvassa vain iltakuuden ja aamukahden välillä. Valinta perustuu siihen, että juuri illan ja yön tunteina lapset ovat yleensä puhelimella ilman aikuisten valvontaa. Ulkomainokset havainnollistavat sitä todellisuutta, joka välittyy ruudun kautta lapsille siihen aikaan.
Kampanjalla ei haluta pelkästään muistuttaa verkon varjopuolista, vaan myös tarjota konkreettista apua haasteisiin, joita verkossa voi kohdata.
– Mediataitoja opettamalla me aikuiset voimme tukea jokaista lasta internetin ja puhelimen käytössä. Tukeminen edellyttää ennen kaikkea turvallisen netinkäytön opettelua ja yhteisiä pelisääntöjä, tutkimista ja onnistumista sekä läsnäoloa ja kiinnostusta lapsen elämää kohtaan. Keskustelu lapsen kanssa ruudun välityksellä ja sen ulkopuolella on äärimmäisen tärkeää, Aalto sanoo.