Kuva: MLL
Mainonta

MLL:n ulkomainos laukoo ulkonäköä kritisoivia kommentteja – tavoitteena altistaa aikuiset kokemaan kiusan kohteena oleminen

18.9.2024 12:31
Mikko Perttunen
Interaktiivinen mainospinta nuorentaa katsojan tekoälyn avulla.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on osana Hiljaiset hyväksyjät -kampanjaansa toteuttanut Kiusatun muotokuva -ulkomainoksen, joka on esillä kolmessa kauppakeskuksessa – Helsingin Kampissa, Tampereen Koskikeskuksessa ja Raision Myllyssä – kolmen päivän ajan tällä viikolla.

Peilinomainen ulkomainos nuorentaa digitaalisesti sen eteen pysähtyvän aikuisen ja laukoo hänen ulkonäköönsä liittyviä loukkauksia. Näyttö skannaa henkilön kasvonpiirteet ja muuttaa hänet tekoälyn avulla nuoreksi. Sen jälkeen oman nuorennetun kuvan viereen ilmestyy näytölle ulkonäköanalyysiin perustuvia kiusaamisviestejä reaaliajassa.

Mainoksen suunnittelusta ja konseptoinnista vastasi TBWA\Helsinki ja teknisestä toteutuksesta Inuits.

Kokemuksellisen toteutuksen on tarkoitus altistaa aikuiset ymmärtämään, miltä tuntuisi olla kiusan kohteena tänä päivänä.

"Tällaiset kommentit ovat arkipäivää lasten ja nuorten keskuudessa."
MAINOS

Koska itse kampanja on kohdistettu aikuisille, myös interaktiiviset ulkomainokset kohdennetaan täysi-ikäisille niiden tekniikan avulla

– Mikäli toteutus havaitsee, että osallistuja on mahdollisesti liian nuori, se ei käynnisty, MML:n viestintä- ja varainhankintajohtaja Leena Poutanen kertoo tiedotteessa.

– Aidosti järkyttävää on se, että tällaiset kommentit ovat arkipäivää lasten ja nuorten keskuudessa, hän jatkaa.

THL:n mukaan joka kolmas lapsi tai nuori kertoo olleensa kiusattuna tai osallistuneensa kiusaamiseen lukukauden aikana ja keskimäärin kaksi lasta jokaisessa koululuokassa kokee vakavaa kiusaamista viikoittain. MLL:stä muistutetaan, että tästä huolimatta kiusaamiselle annetaan liian usein tilaa hiljaisuudella.

Hiljaiset hyväksyjät -kampanja muistuttaakin, että lasten ja nuorten kiusaaminen on mahdollista, jos siihen ei puututa.

– Hiljaisuus luo tilan, jonka kiusaaminen voi täyttää. Hiljaisuus voidaan kuitenkin rikkoa, mutta se vaatii rohkeita äänenkäyttäjiä. Sellaisia voivat olla yhteiskunnallisten toimijoiden, kouluhenkilökunnan ja muiden turvallisten aikuisten ja kaikkien kiusaamista todistavien yksilöiden äänet. Vaikka emme voi ratkaista kaikkia ongelmia, voimme kyllä tehdä enemmän, Poutanen kertoo.

Lue myös: MLL:n kampanjan ulkomainokset näkyvät vain öisin – kampanja muistuttaa tunneista, jolloin lapset kohtaavat pelottaviakin asioita verkossa, kun aikuiset eivät ole valvomassa

Lue myös: Mannerheimin Lastensuojeluliitto ehdottaa merkintää tekoälyllä tehtyihin sisältöihin

Muokattu klo 14.08: Lisätty suunnittelusta vastanneet toimistot.

MAINOS
MAINOS