Unsplash/Maxim Ilyahov
Brändit

MOI Mobiili nosti suosikkituotteen hintaa 50 prosenttia – näin hinnoitteluun erikoistunut tutkija kommentoi

21.1.2021 12:00
Iina Kansonen
"Jos hinta on oikealla tasolla, 50 prosentin hinnankorotuksen pitäisi muuttaa kysyntää", sanoo tutkija Outi Somervuori.

DNA:n omistama palveluoperaattori MOI Mobiili Oy ilmoitti syyskuussa 2020 uudistavansa kaikki liittymänsä. Samalla operaattorin edullisimman liittymän, kuuden euron simmin, hinnan ilmoitettiin nousevan 50 prosenttia. Kun liittymän kuukausihinta oli aikaisemmin minimissään kuusi euroa, nousi se nyt yhdeksään euroon. Samalla tuotteen nimen ilmoitettiin muuttuvan kuuden gigan simmiksi.

MOI toimi tilanteessa hinnoittelun testaamiseen erikoistuneen tutkijan Outi Somervuoren oppien mukaisesti. Yhtiö viesti paitsi hinnankorotuksesta myös siitä, miksi korotettu hinta kannattaa maksaa. Yhdeksän euroa kuukaudessa maksavan kuuden gigan simmin kerrottiin sisältävän kaksi gigatavua enemmän dataa. Lisägigatavujen hinta laski aikaisemmasta 2,5 eurosta 1,5 euroon. Lisäksi puhelujen ja tekstiviestien kuukausittainen minimihinta laski kahdeksasta eurosta neljään.

MOI Mobiilin markkinoinnista ja myynnistä vastaava Ulla Koivula kertoo, että merkittävin syy hinnankorotukseen oli asiakaskäyttätymisessä tapahtunut muutos. Muita syitä olivat asiakkailta saatu palaute, palvelujen käytössä tapahtuvat muutokset, myynnin ja asiakaspoistuman kehitys sekä kilpailutilanne.

– Kuuden euron simmin kohdalla näimme, että datan kulutuksen kasvun takia suurelle osalle liittymistä neljän gigatavun raja alkoi käydä ahtaaksi, Koivula kertoo.

Tuotteen kuuden euron hinta ja neljän gigatavun raja oli asetettu vuonna 2016, jolloin MOI Mobiili lanseerattiin. Koivulan mukaan datan käyttö on muuttunut neljässä vuodessa.

Jos kukaan asiakkaista ei lähtisi tällaisen hinnankorotuksen jälkeen, alkuperäinen hinta on todennäköisesti ollut liian kaukana optimaalisesta hinnasta.

Outi Somervuori pohtii, että tuotetta on luultavasti alun perin myyty halvalla hinnalla markkinaosuuden saamiseksi. Jos tällaisessa tapauksessa kävisi niin, ettei hinnankorotus vaikuta mitenkään, olisi MOI valloittanut markkinaa aivan tarpeettoman halvoilla hinnoilla, hän toteaa.

– Jos hinta on oikealla tasolla, kyllä 50 prosentin hinnankorotuksen pitäisi muuttaa kysyntää. Jos kukaan asiakkaista ei lähtisi tällaisen hinnankorotuksen jälkeen, alkuperäinen hinta on todennäköisesti ollut liian kaukana optimaalisesta hinnasta.

Koivula kommentoi MOIn asiakkaiden reaktioita hinnankorotukseen vain lyhyesti.

– Aina on hyviä ja huonoja puolia sekä reaktioita. Ikävä kyllä media nostaa esiin huonot, kun suurelle osalle asiakkaista tässä oli kyseessä positiivinen asia.

Lue lisää aiheestaMoni suomalaisyritys hinnoittelee väärin, koska ymmärrys ostajan suhtautumisesta hintaan puuttuu – parhaat hintapäätökset tehdään tietoon perustuen


MAINOS
MAINOS