Philip Myrtorp / Unsplash
Brändit

Monelle tuntematon Kaavin kunta kääntää brändityössään pimeyden vahvuudeksi

4.12.2023 12:02
Mikko Perttunen
”Kaavi on osannut valjastaa pimeyden voimat positiivisella otteella.”

Tähän aikaan vuodessa monen työpaikan kahvipöydässä sadatellaan sitä, kuinka virka-aikaan työskentelevä ei juuri päivänvaloa näe. ”Lumi sentään auttaa jonkin verran”, sanotaan, mutta sepä ei ole etelässä itsestäänselvyys.

Pohjoissavolainen Kaavin kunta on kääntänyt pimeän brändityönsä kärjeksi. Kunnan uusi brändi kulkee sloganilla ”Ihan pimee”.

Kaikki lähti liikkeelle siitä, että Kaavi on yksi niistä harvinaisista alueista Suomessa, joissa vielä aidosti löytyy pimeää. Talvi-ilta saattaa vaikuttaa sysipimeältä, vaikka tosiasiassa keinovalo yltää lähes kaikkialle. Pimeyden teema perustuu kunnan markkinoinnissa myös tutkimustuloksiin: jatkuva valoisuus kuormittaa terveyttä ja saattaa sekoittaa sisäisen kellon.

– Kaavi on ollut rohkea tekemään työtä brändin eteen, jota ei todellakaan voi sanoa latteaksi. Kaavi on osannut valjastaa pimeyden voimat positiivisella otteella ja brändiviestiä voi hyödyntää monipuolisesti ja samalla pitää pieni pilke silmäkulmassa, kunnan brändiä rakentaneen Kissconsultingin toimitusjohtaja, strategia- ja brändikonsultti Maarika Maury kiteyttää tiedotteessa.

Maury kertoo, että monilla kunnilla ongelma on, ettei niitä ylipäätään tunneta.

"Paikkakunnalle, jota ei tiedetä, ei tule lähdettyä matkailemaan."
MAINOS

– Paikkakunnalle, jota ei tiedetä, ei tule lähdettyä matkailemaan, saati muuteta tai perusteta yritystoimintaa, Maury sanoo.

Tämä on myös yksi syy siihen, miksi markkinointiin ja brändityöhön on haluttu Kaavilla panostaa.

– Kaavi ei ole kunnista niitä tunnetuimpia, joten haluamme satsata siihen, että Kaavin salarikkauksina tunnetut ihanuudet tulevat päivänvaloon laajemminkin, kunnanjohtaja Harri Korhonen toteaa.

Kaavilaisia.

Brändin ohessa pimeän taivaan ympärille on lähdetty kehittämään myös uudenlaista matkailumuotoa. Kaaviin on myös rakenteilla yksityinen pimeän taivaan puisto ja observatorio, joissa ihmiset voivat kokea sekä pimeyttä ja tutustua taivaan eri ilmiöihin.

– Pimeys on yksi harvoista todellisista rikkauksista nykymaailmassa, ja kun Kaavi on keskimääräistä pimeämpi paikkakunta, se on meidän rikkautemme, Korhonen tiivistää.

MAINOS
MAINOS