Suomalaisautoilijat ovat merkkiuskollisia, kertoo Danske Bankin Autobarometri-kysely, jonka mukaan 38 prosenttia suomalaisista aikoo seuraavaksi hankkia saman merkkisen auton kuin millä he nyt ajavat. 43 prosenttia vastaajista ei ole vielä päättänyt kantaansa.
Kyselyn mukaan Mercedes-Benz on tehnyt autobrändeistä vahvinta jälkeä jatkuvuuden suhteen Suomessa. Mersu-miehistä jopa 71 prosenttia sanoo ostavansa seuraavaksikin saman merkkisen auton. Vuotta aiemmin lukema oli 59 prosenttia, joka oli tuolloinkin kyselyn paras lukema.
Mercedesin lisäksi monet Toyoto-, Volvo- ja Audi-kuskit aikovat jatkaa saman brändin alla. Toyota-kuskeista 60 prosenttia kertoo ostavansa seuraavaksikin Toyotan. Volvon lukema oli 51 prosenttia ja Audin 50 prosenttia. Lähelle 50 prosenttia pääsi BMW (47 prosenttia)
– Autoilu on suuren muutoksen kourissa. Tähän nähden autoilijat ovat jopa yllättävän konservatiivisia merkkivalintansa suhteen. Autoilijat luottavat, että tuttu merkki on hyvä valinta samalla, kun auton käyttövoimassa tapahtuu muutoksia. Merkkiuskollisten osuus oli sama jo edellisenä vuotena tekemässämme tutkimuksessa, sanoo Danske Financen johtaja Altti Kuuri tiedotteessa.
Merkkiuskollisuutta kysyttiin niiltä autoilijoilta, jotka aikovat ostaa auton kolmen vuoden sisällä.
Danske Bankin arvion mukaan autoilun suosio on vakaa Suomessa, vaikka koronapandemia on vaikuttanut lyhyellä aikavälillä suomalaisten autoiluun. Kuuri sanookin, että kuluttajatottumukset saattavat muuttua pysyvästi.
– Korona on vaikuttanut ainakin lyhyellä aikavälillä suomalaisten kulkemiseen, sillä liikkumisen tarve on vähentynyt etätöiden takia ja julkista liikennettä vältellään myös vapaa-ajalla. Tämä voi jatkossa vaikuttaa myös kulkemistottumuksiin