Kuva: Kuvakaappaus kampanjan videolta
Mainonta

MTV valjasti tekoälyn suosikkisarjansa ennakkomarkkinointiin – AI-generoitu kuvamaailma sopii mainontaan, jossa ei haluta vielä paljastaa liikaa

15.8.2024 8:44
Mikko Perttunen
Mainonnan tavoitteena on myös herättää nuoremman kohderyhmän kiinnostus ohjelmaa kohtaan.

MTV testaa tekoälyä suositun Ensitreffit alttarilla – ohjelmansa ennakkomarkkinoinnissa. Kampanja toteutettiin Sherpan kanssa.

MTV:n mukaan uuden Ensitreffit-kauden lanseerauskampanjassa haluttiin testata viimeisimpien tekoälyohjelmien tuomaa lisäarvoa ohjelmamarkkinointiin. Tavoitteena on, että kampanjan pitäisi kasvattaa Ensitreffit-ilmiötä ja auttaa maksimoimaan sarjan katselu kaikissa kanavissa, erityisesti VOD:ssa.

Mainonnalla halutaan myös herättää nuoremman kohderyhmän kiinnostus ohjelmaa kohtaan.

MTV.:n mukaan Ensitreffit alttarilla on hyvä valinta TV-ohjelmaksi, jota markkinoida tekoälyllä tuotetulla kuvamaailmalla, koska ennakkomainonnassa ei haluta vielä paljastaa sarjan pareja, joten heidän aitoja kasvojaan tai ääntään ei voida käyttää. Ohjelmaa on tehty Suomessa kymmenen kautta, joten formaatti on jo sinänsä monelle tuttu, eikä sitä tarvitse erityisesti kampanjassa avata.

Liikkuvan kuvan luomisessa tekoälyn avulla on kuitenkin vielä paljon rajoitteita. MTV lähtikin projektiin oppimismielessä, eikä tarkoituksenakaan ollut peitellä tekoälyn kädenjälkeä, tiedotteessa kerrotaan.

Kampanjassa hyödynnettiin tekoälyä silloin, kun se oli sopivin ratkaisu lopputuloksen kannalta. Mikäli parempaa syntyi perinteisin keinoin, tekoälyyn ei turvauduttu. Vaikka esimerkiksi ihmisääntä ja musiikkia pystytään jo generoimaan tekoälyllä helposti, käytettiin kampanjassa nyt aitoja ihmisääniä ja ihmisen säveltämää musiikkia. Myös trailereissa ja radiossa kuultavat, näyttelijöiden tulkitsemat monologit ovat elävän copywriterin kirjoittamia.

– Olemme erittäin tyytyväisiä kampanjan lopputulokseen. Koska Ensitreffit alttarilla -formaatissa emme voi paljastaa osallistujia ennakkomarkkinoinnissa, saimme ainutlaatuisen mahdollisuuden hyödyntää ja testata tekoälyä laajemmin konseptin suunnittelussa ja markkinoinnissa. Kampanja onnistui luomaan halutun tunnelman ja välittämään ohjelman fiiliksen, MTV:n brändi- ja aktivointimarkkinoinnin päällikkö Elina Massa kertoo.

MAINOS
MAINOS
MAINOS