Muotikaupan viime vuoden myynti laski 17,8 prosenttia vuodesta 2019, kertoo vaate-, urheilu- ja kenkäkauppoja edustava Muoti- ja urheilukauppa ry. Koronavuoden myynnin arvo laski yhteensä 591 miljoonaa euroa.
Lisäksi verkkokaupan kehitys jatkui, mikä vei tuloja kivijalkaliikkeiltä 92 miljoonaa euroa. Kokonaisuudessaan kivijalkakauppa romahti lähes 700 miljoonaa euroa.
– Myös kenkien myynti laski 108 miljoonaa euroa eli -15,9 prosenttia. Valopilkkuja vuoden aikana oli kaiken kaikkiaan harvassa. Vain kodintekstiilimyynti kasvoi 4,2 prosentilla, avaa Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää tiedotteessa.
Muoti- ja Urheilukauppa ry:n mukaan muotikaupan digiloikka jäi odotettua pienemmäksi. Verkkokaupan markkinaosuus vaate- ja kenkäostoista nousi 12,2 prosentista 17,6 prosenttiin.
– Positiivista kasvussa on, että kuluttajat innostuivat ostamaan Suomesta. Kasvua kotimaisessa verkko-ostamisessa kertyi peräti 92,9 prosenttia, kun muista maista kasvua kertyi vain 8,7 prosenttia, Kankaanpää iloitsee.
Urheiluvaatteiden myynti laski 1,4 prosenttia ja urheilukenkien neljä prosenttia, mutta urheiluvälineiden myynti kasvoi 3,7 prosentilla eli noin 35 miljoonalla eurolla. Huomionarvoista on, että polkupyörien myynti kasvoi 35 prosentilla.
Urheilukaupassa vuosi oli vuoristoratamainen. Koronavirustilanne ei selitä kaikkea, sillä muun muassa sääolosuhteilla on iso vaikutus urheilukauppaan.
– Viime vuosi oli varmasti vaiherikkain vuosi koskaan urheilukaupassa. Tammikuussa myynti sakkasi etelän huonon talven takia -25 prosenttia. Helmikuussa kasvu kertyi 20 prosenttia, minkä jälkeen korona kuritti maalis- ja huhtikuussa -25 prosentin laskulla. Touko-kesäkuussa kasvua kertyi taas yli 20 prosenttia. Syksyn myynnit olivat pitkälti edellisen vuoden tasolla.
Kodin elektroniikan, tietotekniikan, mobiililaitteiden ja kodinkoneiden myynti nousi 11,5 prosenttia vuodentakaisesta, kertoo Elektroniikan Tukkukauppiaat ry. Pääkategorioissa isoimman kasvun teki äänentoistolaitteet, joiden myynti kasvoi 21,3 prosentilla. Myös kodin tietotekniikan, kodinkoneiden ja matkapuhelimien myynti kasvoi.
Kamerakauppa puolestaan oli laskussa. Laskua tuli 8,7 prosenttia.
Koronapandemialla on ollut positiivinen vaikutus kodintekniikan myyntiin, sillä esimerkiksi etätyötrendi kasvatti tietokone- ja kuulokemyyntiä. Hifi- ja mobiilikuulokkeiden myynti nousi 21,8 prosenttia, kun taas tietokone- ja pelikuulokkeiden myynti kasvoi huikeat 49,9 prosenttia. Tietokoneiden myynti kasvoi 16,9 prosenttia.
Etätöillä saattoi olla vaikutus myös keittölaitemyynnin kasvuun. Isojen kodinkoneiden myynti kasvoi 12,5 prosenttia ja pienten 13,8 prosenttia.