Kuluttajien ostovoiman ja luottamuksen lasku näkyy usein nopeasti muotikaupassa. Ennusteet ovat povanneet alalle taantumaa, mutta myynti onkin kasvanut yllättävän nopeasti.
Vaatekauppa on kasvanut alkuvuonna 12,8 prosenttia ja kenkäkauppa 16,8 prosenttia, kertovat Muoti- ja urheilukauppa ry:n tilastot.
Verkkokauppa on myös kasvanut alkuvuonna. Esimerkiksi muotivaatteiden verkkokauppa on kasvanut alkuvuonna 3,1 prosenttia ja kenkien 25 prosenttia. Käytettyjen vaatteiden ja kenkien kauppa on myös edelleen kasvanut tammi-huhtikuussa noin 21 prosenttia.
– Työllisyys ei ole parantunut mutta ei heikentynytkään, asuntolainoja on otettu roimasti vähemmän ja autokauppa on laskenut. Ehkä nämä ovat keskeisimmät syyt, miksi rahaa on laitettu vaihtoehtoisesti pukeutumiseen, listaa Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää tiedotteessa.
Urheilukaupan osalta tilanne ei näytä aivan yhtä hyvältä.
Urheilukaupan osalta tilanne ei näytä aivan yhtä hyvältä. Huhtikuussa oli kyllä kasvua, mutta alkuvuonna urheilukaupan arvo on laskenut 1,9 prosenttia. Pandemiasta ja työsuhdepyöräilystä aiemmin vauhtia saanut pyöräkauppa putosi alkuvuodesta 5 prosenttia. Urheilukauppaa häiritsee edelleen suuriksi paisuneet varastot. Tilanteen odotetaan normalisoituvan vasta vuoden 2024 syksyllä. Urheilukaupan puolella toivotaankin seuraavasta talvesta varhaista ja runsaslumista.
Tekstiiliraaka-aineiden hinnat ovat normalisoituneet ja varsinkin rahtien hinnat kauko-idästä ovat halventuneet huomattavasti, mikä tulee hellittämään inflaatiota tulevana talvena.
Vaikka muotikauppa kokonaisuudessaan onkin kasvanut, näkyy elinkustannusten nousu siten, että suomalaiset ovat alkaneet paikata vaatteitaan aiempaa enemmän, kertoo Prisman myyntidata.
Ompelu- ja paikkaustarvikkeiden myynti lähti viime syksynä Prismoissa selvään kasvuun samaan aikaan sähkön hinnan kanssa. Kasvu on tiedotteen mukaan edelleen kiihtynyt tänä keväänä, ja nyt etenkin vaatelaastarit tekevät kauppansa.
Vuoden 2023 alusta paikkaus- ja ompelutarvikkeiden myynti on kasvanut Prismoissa 30 prosenttia. Suurinta myynti on ollut huhtikuussa.
– Uskomme myynnin kasvavan edelleen, sillä monet miettivät nyt hintojen kallistumisen myötä selvästi enemmän omien vaatteiden käyttöikää. Paikkausintoon vaikuttaa nousseiden hintojen lisäksi myös varmasti lisääntynyt ympäristöajattelu ja halu käyttää vaatteita ekologisesti kestävällä tavalla, Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen arvelee tiedotteessa.