Muotikaupan arvo Suomessa kasvoi elokuussa 1,8 prosenttia ja on kasvanut alkuvuonna yhteensä 4,9 prosenttia. Muodin kivijalkakauppa kasvoi elokuussa 2,3 prosenttia ja verkkokauppa 10,8 prosenttia.
Kuluttajien luottamus on alamaissa kaikissa Pohjoismaissa, mutta vain Suomessa muotikauppa on kuluvana vuonna kasvanut.
– Muissa EU-maissa ei koettu korona-aikana samanlaista muotikaupan romahdusta kuin Suomessa. Patoutuneen kysynnän vaikutukset näkyvät vieläkin, vahvistaa Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää tiedotteessa.
Toisaalta kysyntä patoutuu jälleen, nyt inflaation vuoksi. Raaka-ainekustannusten nousu on tänä vuonna näkynyt kuluttajahinnoissa. Vaikka myynnin arvo on kasvanut, myyntimäärät ovat laskeneet vuoden alusta yhteensä 8,9 prosentilla.
Alalla uskotaan varsinkin verkkokaupan kasvavan loppuvuonna, kerrotaan Muoti- ja urheilukauppa ry:n tiedotteessa. Asiakkaiden määrän kasvu yllätti alkuvuonna, mutta asiakkaiden määrän vähenemisestä on kasvanut huoli. Hintojen nousun ja kuluttajien ostovoiman hiipumisen pelätään näkyvän kaupoissa loppuvuonna. Kesäkelien jatkumisen vuoksi syyskauden myynnin hidas käynnistyminen myös huolettaa.
Lue myös: Muotikauppa kasvaa, mutta niin myös vanhan paikkaus
Lue myös: Kaupan liitto: Suomen kiertokaupan kokonaismarkkina lähes 900 miljoonaa euroa