Muoti- ja urheilukauppa ry julkaisi maanantaina tiedotteen muotikaupan kehityksestä vuonna 2022. Pandemia-ajan päätyttyä kuluttajat ovat löytäneet takaisin kivijalkamyymälöihin. Muotivaatteiden kivijalkakauppa kasvoi hieman yli yhdeksän prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Ulkomainen muodin verkkokauppa väheni 12 prosenttia viime vuonna. Kotimainen verkkokauppa onnistui kuitenkin kasvamaan. Kotimaista verkkokauppaa käytiin jopa 119 prosenttia enemmän kuin ennen pandemiaa.
Kierrätetyt vaatteet olivat kuluttajien suosiossa. Käytettyjen vaatteiden kauppa kasvoi 17 prosenttia. Urheiluvaatteiden kaupassa nähtiin sen sijaan supistumista. Urheiluvaatekauppa väheni yhteensä 11 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Muoti- ja urheilukauppa kasvoi kokonaisuudessaan viime vuonna noin viisi prosenttia. Vilkkaan kysynnän perusteella kasvua olisi voinut olla Muoti- ja urheilukauppa ry:n mukaan enemmänkin. Toimitusviiveet ja tavarapula kuitenkin hidastivat kasvua. Loppuvuonna kysyntää vähensi hintojen nousu.
Muotikaupan arvo oli viime vuonna 3,2 miljardia euroa ja urheilukaupan 1,3 miljardia euroa. Suomalaiset käyttävät edelleen reilu 340 miljoonaa vähemmän muotiin kuin ennen pandemiaa.
Lue myös:
Muotikaupalla oli hankala vuosi: Vaatteiden kivijalkakauppa romahti lähes 700 miljoonalla eurolla