Keväällä 2020 koronapandemian vaikutukset iskivät monen muun yrityksen tapaan myös Kyrö Distilleryyn. Yhtiö ilmoitti lomautuksista, jotka kuitenkin lopulta peruttiin. Kävi nimittäin niin, että pohjalaiset saivat rohkean ajatuksen uudesta tuotteesta. He päättivät kehittää Kyrö Distilleryn käsidesin.
Kohtuuhintaiselle käsidesille riitti sen verran kysyntää, että se säästi yrityksen säästötoimenpiteiltä.
– Palkkasimme jopa hieman lisää työntekijöitä kausityöluontoisesti, kertoo Kyrö Distilleryn Suomen markkinasta vastaava Jouni Ritola.
Kyrö Distilleryn käsidesi sai paljon ansaittua medianäkyvyyttä, ja kuluttajat kiinnostuivat tuotteesta. Nopealla aikataululla kehitetty tuote johdatti yrityksen ennätykselliseen liikevaihtoon.
– Käsidesi näytteli merkittävää roolia bisneksessämme vuonna 2020, Ritola sanoo.
Vuonna 2019 Kyrö Distilleryn liikevaihto oli 4,4 miljoonaa euroa. Vuonna 2020 liikevaihto nousi 5,5 miljoonaan euroon. Käsidesiä myytiin 1,5 miljoonalla eurolla, joten ilman uutta tuoteinnovaatiota yhtiön liikevaihto olisi laskenut.
– Havaitsimme markkinan ja reagoimme nopeasti.Saimme ensimmäisen tuotteen markkinoille nopeasti, ja jatkoimme sitten kehitystä. Aluksi teimme huuhdetta pulloon, jossa ei ollut pumppukorkkia. Kehitimme huuhteen geeliksi, ja vaihdoimme pumppukorkit pulloihin , Ritola kertoi.
Vaikka käsidesi oli viime vuoden hittituote ja iso osa Kyrö Distilleryn myyntiä, tulee yhtiö palaamaan tänä vuonna lähes normaaliin. Viina vie, käsidesi vikisee.
Ritola kertoo, että käsidesin myynti on laskenut koko ajan.
– Todennäköisesti se ei ole tänä vuonna yhtä isossa roolissa kuin viime vuonna. Käsidesi oli viime vuoden ilmiö Suomessa. Kesällä kysyntä nousi raketin lailla kuuhun asti. Huomasimme, että se alkoi kuitenkin laskea syksyllä tasaisesti. Palasimme ikään kuin normaaliin.
Vallitsevasta koronapandemiasta ja käsidesibuumin laskusta huolimatta Kyrö Distillery tavoittelee selvää nousua liikevaihdossaan.
– Pyrimme kokonaiskasvuun perustuotteillamme. Uskomme liikevaihdon nousevan lähes seitsemään miljoonaan euroon.
– Odotamme kasvua niiltä markkinoilta, joilla olemme tehneet vahvaa työtä eli Saksasta ja Keski-Euroopasta ylipäätään. Kunhan vain koronarokoteohjelmat toimivat, niin kesäkausien pitäisi olla siellä hyvät, Ritola uskoo.