Ashkan Forouzani / Unsplash
Myynti

Näin Black Fridayta ja joulusesonkia odotetaan isoilla Euroopan markkinoilla sekä Yhdysvalloissa

24.11.2023 12:28
Mikko Perttunen
Yhdysvaltalaiset vähittäiskauppiaat luultavasti paremmassa asemassa kuin eurooppalaiset.

Luottovakuuttamis-, takaus- ja perintäpalveluita tarjoavan Atradiuksen asiantuntijat listasivat, mitä vähittäiskauppiaat voivat odottaa Black Fridaylta ja joulumyynniltä seitsemällä keskeisellä markkina-alueella.

Ranskassa kuluttajat käyttävät nyt todennäköisesti enemmän rahaa kuin kuukausiin. Kuluttajat odottavat tarjouksia, ja koska varastot ovat suuret, vähittäiskauppiaat aikovat tarjota tänä vuonna myös suuria alennuksia.

Saksassa talousnäkymät ovat puolestaan viime kuukausina heikentyneet entisestään, ja odotukset Black Fridayn ja joulusesongin suhteen ovat matalat. Oxford Economics ennustaa Saksan vähittäis- ja tukkukaupan supistuvan edelliseen vuoteen verrattuna 1,6 prosenttia vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä. Laskusuhdanne vaikuttaa voimakkaasti erityisesti kulutuselektroniikkaan, kodinkoneisiin ja tekstiileihin.

Alankomaissa Black Fridayn ja joulusesongin liikevaihdon odotetaan pysyvän ennallaan tai jopa kasvavan hieman vuoteen 2022 verrattuna. Tämä johtuu kuitenkin todennäköisesti korkeammista hinnoista kuin lisääntyneistä ostoista. Kodinkoneiden myynti sujuu ennusteiden mukaan suhteellisen hyvin, kun taas kulutuselektroniikan myynti jää vähäisemmäksi.

MAINOS

Italiassa vähittäiskauppiaat ovat pessimistisiä. Boston Consultingin mukaan vuonna 2022 italialainen kuluttaja käytti keskimäärin 255 euroa Black Fridayn aikana. Vuoden 2023 Black Fridayn osalta tämän euromäärän odotetaan pienenevän. Inflaation ja korkojen nousun vuoksi italialaisilla kuluttajilla on vähemmän rahaa käytettävissään.

Myös Espanjassa korkojen nousu ja inflaatio ovat heikentäneet kuluttajien käytettävissä olevia tuloja ja lainanottokykyä. Tästä syystä joulumyynnin odotetaan laskevan kaikilla aloilla vuoteen 2022 verrattuna. Katteiden odotetaan heikkenevän erityisesti pienissä yrityksissä. Kysynnän laskiessa kilpailu lisääntyy tarjontapuolella. Lisäksi rahoitus- ja yleiskustannukset nousevat, eikä niitä voida välttämättä siirtää hintoihin.

Isossa-Britanniassa Black Fridaysta on tullut monille vähittäiskauppiaille kuukauden mittainen kampanja. Myymälät valmistautuvat siihen hyvissä ajoin etukäteen, mutta tasapainon löytäminen varastotasojen, alennusprosenttien ja myynnin välillä on tänä vuonna hankalaa. Kuluttajat ovat huolissaan elinkustannuksista, ja kaikkien vähittäiskaupan tavararyhmien myynti laskenee verrattuna viime vuoteen.

Yhdysvalloissa monet kivijalkamyymälät aloittavat kampanjat jo kiitospäivän aattona, mikä on alkusysäys pitkälle joulusesongin alennuskaudelle. Tänä vuonna yhdysvaltalaiset vähittäiskauppiaat ovat luultavasti paremmassa asemassa kuin eurooppalaiset, sillä myynnin ennustetaan kasvavan 3–4 prosenttia marras- ja joulukuussa.

MAINOS
MAINOS