MAINOS: Smaily
Webinaari voi olla kokous, kurssi, konferenssi, tuotelanseeraus, tutoriaali tai seminaari verkon välityksellä järjestettynä. Webinaarin avulla eri aikavyöhykkeillä asuvat ihmiset voivat olla yhteydessä toisiinsa, ja webinaarilla voi olla kaupallisia sekä ei-kaupallisia tavoitteita. Sähköposti on webinaarien markkinoinnissa tärkein väline, sillä 57 % webinaareihin rekisteröitymisistä tehdään sähköpostin välityksellä.
Sähköposti on edullinen markkinointiväline ja muihin markkinointitapoihin verrattuna sitä voi pitää webinaarien markkinoinnissa todellisena supertähtenä. Sähköpostikutsut luovat lisää sitoutuneisuutta webinaareihin ja tuottavat paremmin kohdennettuja liidejä. Tässä tekstissä jaamme vinkkejä siihen, miten voit markkinoida webinaariasi mahdollisimman tuloksellisesti.
Jotta webinaarisi alkaisi herättää tarvitsemaansa huomiota, lähetä ennakkotietoa webinaarista jo muutama viikko ennen tapahtumaa. Lähetä sähköposti kaikille, jotka ovat markkinoinnin kontaktilistallasi. Lisää viestiin linkki nettisivulle, jossa on lisätietoa webinaarista ja sen esiintyjistä. Kiinnostuneet voivat ilmoittautua webinaariin joko vastaamalla viestiin tai nettisivun kautta.
Ensimmäisen webinaaria käsittelevän viestin tulisi antaa tapahtumasta yleiskuva ja nostaa esiin sen pääaiheita, jotta lukija voi päättää, voisiko webinaari kiinnostaa häntä. Webinaarin järjestäjälle on tärkeää, että osallistujat ovat aiheesta aidosti kiinnostuneita, jotta he sitoutuvat ja kokevat webinaarin merkitykselliseksi.
Huolehdi, että sähköpostissasi on webinaarin tapahtuma-aika sekä linkki ilmoittautumiseen.
Tarkasti mietitty sähköposti aiherivi (subject line) kiinnittää heti lukijan huomion. Aiherivi on sähköpostin ensivaikutelma, joten mieti se tarkkaan. Aiherivi antaa lukijalle käsityksen viestin sisällöstä. Aiherivi ei voi olla tylsä, sillä muutoin lukija klikkaa viestisi suoraan roskikseen.
Huomion kiinnittävä aiherivi voisi sisältää jonkin ongelman, johon webinaarisi pystyy tarjoamaan ratkaisun. Esimerkiksi näin: “Eikö konversiota kerry tarpeeksi? Edullinen hakukoneoptimointi voi auttaa!”
Vinkkejä koukuttavan aiherivin luomiseen:
Webinaarisi pääesiintyjä voi olla tärkein myyntiargumentti. Tuo esiintyjän osaaminen esille asiakkaiden houkuttelemiseksi. Webinaariin osallistumista harkitsevan epäröintiä vähentää, kun tuot esille esiintyjän taustan ja osaamisen sekä korostat hänen persoonaansa.
Jos webinaarin esiintyjä on tunnettu hahmo, hänen nimensä voisi olla jo sähköpostin aiherivillä. Esimerkiksi: “Mitä on työvoiman hallinta - puhujana Suomen tunnetuin työvoimahallinnan asiantuntija Matti Meikäläinen”
Ehkä voit hyödyntää markkinoinnissa myös puhujan omaa kontaktilistaa (jos kyseessä ei ole oman yrityksesi puhuja) ja siten tavoittaa markkinoinnilla yhä laajemman yleisön.
Sähköposti- ja uutiskirjemarkkinoijat tietävät, kuinka tärkeää on markkinoida oikeille ihmisille. Jos webinaarin kohderyhmää ovat milleniaalit, on turhaa yrittää markkinoida tapahtumaa muille ikäryhmille. Mikäli et ota huomioon kohderyhmäsi kiinnostuksen kohteita, ovat sähköpostisi vain roskapostia.
Webinaari on tavallisesti hyvä digitaalisen markkinoinnin keino myyntisuppilon puolivälissä. Tavoitat asiakkaita, joiden sitoutumista tulee vahvistaa tai löydät upouusia prospekteja, joiden kiinnostusta tulee ruokkia.
Jos esimerkiksi pidät webinaarin siitä, kuinka personointi ja AR ovat verkkokaupan tulevaisuus, kutsu webinaariin ihmisiä, jotka voivat käyttää personointia ja lisättyä todellisuutta liiketoiminnassaan. Segmentoi kontaktilistasi sen mukaan, kenelle webinaarin aihepiiri on relevanttia.
Sähköpostiesi tulee kannustaa vastaanottajaa ilmoittautumaan webinaariin. Ilmoittautuminen tulee tehdä erittäin helpoksi tai kukaan ei vaivaudu sitä tekemään. Selkeä ja houkutteleva toimintakehote-painike (CTA, call-to-action) sähköpostin lopussa houkuttelee ilmoittautumiseen ja johtaa webinaarisi laskeutumissivulle, jossa varsinainen ilmoittautumislomake on.
Vinkkejä hyvän toimintakehote-painikkeen luomiseen:
Vahvista webinaari-ilmoittautumiset sähköpostilla ja käynnistä sen jälkeen automaattisten muistutusviestien sarja, jotta ilmoittautuneet eivät unohtaisi tapahtumaa. Älä hukuta ilmoittautuneita muistutuksiin, vaan lähetä yksi muistutus viikko ennen webinaaria ja vielä toinen päivä ennen tapahtumaa.
Automatisoi nämä muistutukset, niin voit keskittyä itse webinaarin sisältöön. Muistutusten lähettäminen ilmoittautuneille käsin voi olla todella puuduttavaa. Älä pelkää, että ilmoittautuneet hermostuisivat muistutuksistasi. He ovat ilmoittautuneet webinaariin ja siten kiinnostuneita brändistäsi ja sisällöstäsi. Muistutukset ovat tarpeen, sillä arki on usein kiireistä ja ihmiset vain unohtelevat asioita.
Ilmoittautumisen vahvistusviestiin on hyvä lisätä kalenterilinkki, jonka avulla ilmoittautunut voi laittaa tapahtuman suoraan käyttämäänsä kalenteriin.
Muista myös liittää webinaarin linkki vahvistus- ja muistutusviesteihin. Tavallisesti webinaarilinkkejä etsitään sähköpostilaatikosta. Mitä helpomḿin linkin löytää, sitä todennäköisemmin ilmoittautunut osallistuu webinaariin.
Lisäät brändisi luotettavuutta, kun täydennät webinaariesi markkinointiviestejä asiakaskommenteilla. Näytä vastaanottajille, miten toiset ovat hyötyneet vastaavista webinaareista. Suositukset ovat vahva luottamuksen rakentamisen keino. 92 % ihmisistä luottaa mieluummin aitoihin suosituksiin kuin muuhun mainontaan.
Voit lisätä 1–2 asiakassuositusta yhteen viestiin. Jos mahdollista, käytä asiakkaiden kuvia, jotta asiakkaan on helpompi samastua palautteeseen. Suositukset kertovat, että toiset ihmiset ovat rohjenneet ilmoittautua mukaan ja ovat olleet tyytyväisiä. Suositukset osuvat ihmismielessä kohtaan, johon vetoavat tunteet eikä niinkään logiikka. Jos toinen ihminen hyötyy webinaarista, muutkin todennäköisesti kokevat niin.
Jos annat alennuksen varhaisille ilmoittautujille, voit hyötyä siitä itsekin. Varhaisille ilmoittautujille tarkoitetut alennukse yleensä lisäävät ilmoittautumisten määrää ja mitä enemmän saat myyntiä aiemmin, sitä todennäköisemmin myös liikevoitto kasvaa.
Voit myös tarjota varhaisille ilmoittautujille erilaisia bonuksia, kuten tuotelahjan tai alennuksen johonkin tuotteeseesi tai palveluusi. Mieti houkutteleva tarjous ja lisää se ensimmäiseen sähköpostiin, jotta kontaktisi voivat ilmoittautua niin pian kuin mahdollista.
Parhaassa tapauksessa webinaarisi sisältö on valmis sinä päivänä kun aloitat tapahtuman sähköpostimarkkinoinnin. Voit käyttää katkelmia webinaarista houkuttimina sähköposteissasi. Voit lisätä viestiin esimerkiksi kiinnostavaa tietoa sisältävän dian tai esitellä katkelman sisällöstä sähköpostin leipätekstissä. Näin lukija saa paremman käsityksen siitä, mitä webinaari pitää sisällään.
Kun jaat tietoa, joka muutoin olisi saatavilla vain webinaarissa, näytät, että olet halukas jakamaan tietoa ja että pystyt tuottamaan asiakkaalle arvoa. Se antaa asiakkaalle tarkemman kuvan webinaaristasi ja lisäsyyn ilmoittautumiseen.
Jos noudatat yllä kerrottuja ohjeita, huomaat varmasti, että webinaarisi markkinointisähköpostien avaus- ja klikkausprosentit kasvavat. Parhaassa tapauksessa webinaariesi osallistujamäärät alkavat kasvaa. Seuraa sähköpostimarkkinointikampanjoittesi tuloksia ja tee A/B-testausta, jotta saat optimoitua toimintakehote-painikkeet, ilmoittautumislomakkeet ja viestien sisällön tuottamaan parhaan mahdollisen lopputuloksen.
Sähköpostimarkkinointi ei ole aivan yksinkertaista. Vaatii kertausta ja aikaa, jotta tuloksia alkaa tulla, mutta se on silti paras mahdollinen strategia webinaarien markkinointiin. Jos jatkat markkinointia johdonmukaisesti, löydät täydellinen toimintamallin, jolla saat kontaktisi ilmoittautumaan webinaareihisi.