Mainos

Näin markkinoit webinaareja menestyksekkäästi sähköpostilla

21.6.2022 10:52
MarkkinointiUutiset
Webinaarit ovat olennainen osa markkinointikeinojen valikoimaasi. Hyvin toteutettu webinaari voi olla tärkeä osa yrityksesi markkinointistrategiaa ja tuoda paljon liidejä sekä uusia asiakkaita. Jotta webinaari olisi tuloksellinen, sitä tulee markkinoida. Sähköpostimarkkinointi on erinomainen tapa markkinoida webinaaria tehokkaasti.

MAINOS: Smaily

Webinaari voi olla kokous, kurssi, konferenssi, tuotelanseeraus, tutoriaali tai seminaari verkon välityksellä järjestettynä. Webinaarin avulla eri aikavyöhykkeillä asuvat ihmiset voivat olla yhteydessä toisiinsa, ja webinaarilla voi olla kaupallisia sekä ei-kaupallisia tavoitteita. Sähköposti on webinaarien markkinoinnissa tärkein väline, sillä 57 % webinaareihin rekisteröitymisistä tehdään sähköpostin välityksellä. 

Minkä kanavan kautta webinaareihin rekisteröidytään. Lähde: Adoric.com

Sähköposti on edullinen markkinointiväline ja muihin markkinointitapoihin verrattuna sitä voi pitää webinaarien markkinoinnissa todellisena supertähtenä. Sähköpostikutsut luovat lisää sitoutuneisuutta webinaareihin ja tuottavat paremmin kohdennettuja liidejä. Tässä tekstissä jaamme vinkkejä siihen, miten voit markkinoida webinaariasi mahdollisimman tuloksellisesti. 

1. Lähetä ensimmäinen webinaaria esittelevä sähköposti

Jotta webinaarisi alkaisi herättää tarvitsemaansa huomiota, lähetä ennakkotietoa webinaarista jo muutama viikko ennen tapahtumaa. Lähetä sähköposti kaikille, jotka ovat markkinoinnin kontaktilistallasi. Lisää viestiin linkki nettisivulle, jossa on lisätietoa webinaarista ja sen esiintyjistä. Kiinnostuneet voivat ilmoittautua webinaariin joko vastaamalla viestiin tai nettisivun kautta. 

Ensimmäisen webinaaria käsittelevän viestin tulisi antaa tapahtumasta yleiskuva ja nostaa esiin sen pääaiheita, jotta lukija voi päättää, voisiko webinaari kiinnostaa häntä. Webinaarin järjestäjälle on tärkeää, että osallistujat ovat aiheesta aidosti kiinnostuneita, jotta he sitoutuvat ja kokevat webinaarin merkitykselliseksi. 

Huolehdi, että sähköpostissasi on webinaarin tapahtuma-aika sekä linkki ilmoittautumiseen. 

2. Mieti sähköpostin aiherivi huolellisesti 

Tarkasti mietitty sähköposti aiherivi (subject line) kiinnittää heti lukijan huomion. Aiherivi on sähköpostin ensivaikutelma, joten mieti se tarkkaan. Aiherivi antaa lukijalle käsityksen viestin sisällöstä. Aiherivi ei voi olla tylsä, sillä muutoin lukija klikkaa viestisi suoraan roskikseen. 

Huomion kiinnittävä aiherivi voisi sisältää jonkin ongelman, johon webinaarisi pystyy tarjoamaan ratkaisun. Esimerkiksi näin: “Eikö konversiota kerry tarpeeksi? Edullinen hakukoneoptimointi voi auttaa!”

Vinkkejä koukuttavan aiherivin luomiseen:

  1. Aiherivin pituuden kannattaa olla enintään 50 merkkiä. Siten se mahtuu mukavasti kännykän näkymään.
  2. Käytä sanavalintoja, jotka korostavat lukijan saamaa hyötyä. Esimerkiksi. “Opi myyntitekniikoita, joilla bisneksesi lähtee lentoon.”
  3. Vältä aiherivillä lauseita, jotka laukaisevat roskapostisuodattimet. Esimerkkejä tällaisista ovat “Klikkaa tästä”, “Älä deletoi” tai “Vältä velkaa” . 
  4. Älä yritä olla aiherivillä vitsikäs. Tilaa on liian vähän siihen, että kukaan tajuaisi vitsiäsi. 
  5. Jos mahdollista, aiherivin ensimmäisen sanan kannattaa olla toimintaan kannustava.

3. Korosta esiintyjän nimeä

Webinaarisi pääesiintyjä voi olla tärkein myyntiargumentti. Tuo esiintyjän osaaminen esille asiakkaiden houkuttelemiseksi. Webinaariin osallistumista harkitsevan epäröintiä vähentää, kun tuot esille esiintyjän taustan ja osaamisen sekä korostat hänen persoonaansa. 

Jos webinaarin esiintyjä on tunnettu hahmo, hänen nimensä voisi olla jo sähköpostin aiherivillä. Esimerkiksi: “Mitä on työvoiman hallinta - puhujana Suomen tunnetuin työvoimahallinnan asiantuntija Matti Meikäläinen” 

Ehkä voit hyödyntää markkinoinnissa myös puhujan omaa kontaktilistaa (jos kyseessä ei ole oman yrityksesi puhuja) ja siten tavoittaa markkinoinnilla yhä laajemman yleisön. 

4. Markkinoi oikealle kohderyhmälle 

Sähköposti- ja uutiskirjemarkkinoijat tietävät, kuinka tärkeää on markkinoida oikeille ihmisille. Jos webinaarin kohderyhmää ovat milleniaalit, on turhaa yrittää markkinoida tapahtumaa muille ikäryhmille. Mikäli et ota huomioon kohderyhmäsi kiinnostuksen kohteita, ovat sähköpostisi vain roskapostia.

Webinaari on tavallisesti hyvä digitaalisen markkinoinnin keino myyntisuppilon puolivälissä. Tavoitat asiakkaita, joiden sitoutumista tulee vahvistaa tai löydät upouusia prospekteja, joiden kiinnostusta tulee ruokkia. 

Jos esimerkiksi pidät webinaarin siitä, kuinka personointi ja AR ovat verkkokaupan tulevaisuus, kutsu webinaariin ihmisiä, jotka voivat käyttää personointia ja lisättyä todellisuutta liiketoiminnassaan. Segmentoi kontaktilistasi sen mukaan, kenelle webinaarin aihepiiri on relevanttia. 

Minkälaisille yleisöille webinaareja kohdennetaan. Lähde: Webinarsoftware.com

5. Tee ilmoittautumisesta helppoa 

Sähköpostiesi tulee kannustaa vastaanottajaa ilmoittautumaan webinaariin. Ilmoittautuminen tulee tehdä erittäin helpoksi tai kukaan ei vaivaudu sitä tekemään. Selkeä ja houkutteleva toimintakehote-painike (CTA, call-to-action) sähköpostin lopussa houkuttelee ilmoittautumiseen ja johtaa webinaarisi laskeutumissivulle, jossa varsinainen ilmoittautumislomake on. 

Vinkkejä hyvän toimintakehote-painikkeen luomiseen: 

  1. Painikkeen tulee erottua muusta sisällöstä. Sen tulee olla suurempi ja kirkkaampi kuin viestin muu teksti. 
  2. Painikkeen tulee näyttää klikattavalta
  3. Sijoita painike fiksusti. Jätä painikkeen ympärille tilaa. 
  4. Käytä yksinkertaisia toimintaan kehottavia sanoja. Puhutteleva, henkilökohtainen kieli saa lukijan tuntemaan, että puhut juuri hänelle (esimerkiksi “varmista paikkasi ajoissa”).
  5. Luo pientä kiireen tuntua sanavalinnoilla (esimerkiksi “Varaa paikkasi nyt!”).

6. Automatisoi webinaari-muistutukset

Vahvista webinaari-ilmoittautumiset sähköpostilla ja käynnistä sen jälkeen automaattisten muistutusviestien sarja, jotta ilmoittautuneet eivät unohtaisi tapahtumaa. Älä hukuta ilmoittautuneita muistutuksiin, vaan lähetä yksi muistutus viikko ennen webinaaria ja vielä toinen päivä ennen tapahtumaa. 

Automatisoi nämä muistutukset, niin voit keskittyä itse webinaarin sisältöön. Muistutusten lähettäminen ilmoittautuneille käsin voi olla todella puuduttavaa. Älä pelkää, että ilmoittautuneet hermostuisivat muistutuksistasi. He ovat ilmoittautuneet webinaariin ja siten kiinnostuneita brändistäsi ja sisällöstäsi. Muistutukset ovat tarpeen, sillä arki on usein kiireistä ja ihmiset vain unohtelevat asioita. 

Ilmoittautumisen vahvistusviestiin on hyvä lisätä kalenterilinkki, jonka avulla ilmoittautunut voi laittaa tapahtuman suoraan käyttämäänsä kalenteriin. 

Muista myös liittää webinaarin linkki vahvistus- ja muistutusviesteihin. Tavallisesti webinaarilinkkejä etsitään sähköpostilaatikosta. Mitä helpomḿin linkin löytää, sitä todennäköisemmin ilmoittautunut osallistuu webinaariin. 

7. Käytä markkinointiviesteissä asiakkaiden kommentteja 

Lisäät brändisi luotettavuutta, kun täydennät webinaariesi markkinointiviestejä asiakaskommenteilla. Näytä vastaanottajille, miten toiset ovat hyötyneet vastaavista webinaareista. Suositukset ovat vahva luottamuksen rakentamisen keino. 92 % ihmisistä luottaa mieluummin aitoihin suosituksiin kuin muuhun mainontaan. 

Voit lisätä 1–2 asiakassuositusta yhteen viestiin. Jos mahdollista, käytä asiakkaiden kuvia, jotta asiakkaan on helpompi samastua palautteeseen. Suositukset kertovat, että toiset ihmiset ovat rohjenneet ilmoittautua mukaan ja ovat olleet tyytyväisiä. Suositukset osuvat ihmismielessä kohtaan, johon vetoavat tunteet eikä niinkään logiikka. Jos toinen ihminen hyötyy webinaarista, muutkin todennäköisesti kokevat niin. 

8. Tarjoa etuja varhaisille ilmoittautujille 

Jos annat alennuksen varhaisille ilmoittautujille, voit hyötyä siitä itsekin. Varhaisille ilmoittautujille tarkoitetut alennukse yleensä lisäävät ilmoittautumisten määrää ja mitä enemmän saat myyntiä aiemmin, sitä todennäköisemmin myös liikevoitto kasvaa. 

Voit myös tarjota varhaisille ilmoittautujille erilaisia bonuksia, kuten tuotelahjan tai alennuksen johonkin tuotteeseesi tai palveluusi. Mieti houkutteleva tarjous ja lisää se ensimmäiseen sähköpostiin, jotta kontaktisi voivat ilmoittautua niin pian kuin mahdollista. 

9. Lisää viesteihin otteita webinaarista

Parhaassa tapauksessa webinaarisi sisältö on valmis sinä päivänä kun aloitat tapahtuman sähköpostimarkkinoinnin. Voit käyttää katkelmia webinaarista houkuttimina sähköposteissasi. Voit lisätä viestiin esimerkiksi kiinnostavaa tietoa sisältävän dian tai esitellä katkelman sisällöstä sähköpostin leipätekstissä. Näin lukija saa paremman käsityksen siitä, mitä webinaari pitää sisällään. 

Kun jaat tietoa, joka muutoin olisi saatavilla vain webinaarissa, näytät, että olet halukas jakamaan tietoa ja että pystyt tuottamaan asiakkaalle arvoa. Se antaa asiakkaalle tarkemman kuvan webinaaristasi ja lisäsyyn ilmoittautumiseen. 

Sähköpostimarkkinointi - paras tapa markkinoida webinaaria

Jos noudatat yllä kerrottuja ohjeita, huomaat varmasti, että webinaarisi markkinointisähköpostien avaus- ja klikkausprosentit kasvavat. Parhaassa tapauksessa webinaariesi osallistujamäärät alkavat kasvaa. Seuraa sähköpostimarkkinointikampanjoittesi tuloksia ja tee A/B-testausta, jotta saat optimoitua toimintakehote-painikkeet, ilmoittautumislomakkeet ja viestien sisällön tuottamaan parhaan mahdollisen lopputuloksen. 

Sähköpostimarkkinointi ei ole aivan yksinkertaista. Vaatii kertausta ja aikaa, jotta tuloksia alkaa tulla, mutta se on silti paras mahdollinen strategia webinaarien markkinointiin. Jos jatkat markkinointia johdonmukaisesti, löydät täydellinen toimintamallin, jolla saat kontaktisi ilmoittautumaan webinaareihisi.

MAINOS
MAINOS
MAINOS