Kauppaketju Lidl teetti tutkimuksen suomalaisten talousasenteista. Selvisi, että etenkin elintarvikkeiden hintoja ja hinnanmuutoksia tarkkaillaan silmä kovana. 80 prosenttia vastaajista kertoi seuraavansa elintarvikkeiden hintoja erityisen tai melko tarkkaan.
Tarkan syynin alla ovat myös asumisen (80 %) ja liikkumisen (75 %) hinnat. Sen sijaan hintoja ei seurata niin tarkkaan kirjojen, lelujen ja työkalujen (35 %) tai kulttuurin, liikunnan ja harrastusten (43 %) osalta.
51 prosenttia kuluttajista kuvaa viimeisen puolen vuoden aikana muuttaneensa elintarvikkeiden kulutustapojaan tehdäkseen säästöjä. Heistä 89 prosenttia kuvaa ostaneensa edullisempia elintarvikkeita, 67 prosenttia enemmän tarjoustuotteita ja 61 prosenttia enemmän punalaputettuja tuotteita.
84 prosenttia kuluttajista pyrkii tällä hetkellä tinkimään edes jostain elintarvikekategoriasta. Useimmin mainitut kategoriat, joista säästetään, ovat tuoreliha (48 %), tuorekala (43 %) sekä hedelmät, vihannekset ja marjat (37 %).