R-kioskilla on myyty hot dogeja kymmenen vuoden ajan, ja juhlan kunniaksi kioskiketju rakennutti ketjureaktioon perustuvan mekaanisen nakkikoneen.
Lavastaja Inka Uusitalo-Matilainen luonnehtii vempainta moderniksi davincismiksi, joka on toteutettu Pelle Pelottoman tyylillä. Nakkikone on nähtävillä R-kioskin uusimmalla mainosvideolla.
Idea nakkikoneesta syntyi R-kioskin markkinoinnin ja mainostoimisto Dentsu Creativen yhteistyössä. Toteutuksessa haluttiin korostaa R-kioskin hodarin yksinkertaisuutta ja helppoutta luomalla sen vastinpariksi jotain tarpeettoman monimutkaista.
– Innostuimme R-kioskin markkinointitiimissä ajatuksesta ja pian etsittiinkin jo sopivaa lavastajaa muuttamaan idea käytännöksi, R-kioskin sisältö- ja brändisuunnittelija Suzana Bincl kertoo tiedotteessa.
Tavoitteena oli valmistaa laite, joka monen eri vaiheen, putkilon, telineen ja linjan kautta kuljettaa nakin dominoefektien avulla sämpylän väliin. Nakkikone on malliesimerkki ketjureaktioon perustuvasta Goldbergin koneesta.
Suunnittelun ja rakentamisen pohjatyöhön kuului vastaavanlaisiin koneisiin tutustuminen ja rautakauppakäynnit.
– Rautakaupassa saa hyviä ideoita siihen, miten tavaroita voi käyttää toisin. Esimerkiksi nakkikoneen lopussa sipulirouhe putoaa hodarin päälle kupeista, jotka ovat auton peräkoukun suojia. On mukavaa löytää esineille uusi merkitys ja käyttö, Uusitalo-Matilainen sanoo.
Hän uskoo, että nakkikone jää yhdeksi niistä töistä, jotka hän muistaa vielä vuosikymmenten päästä. Jos hän tekisi koneen uudelleen, niin siitä tulisi isompi ja pidempi.
– Saimme yhdistää illuusion ja fysiikan lait toiminnalliseksi kokonaisuudeksi, jossa on aina mukana jotain salaperäistäkin. Lopputuloksessa päämääränä ei ole vain toiminnallisuus vaan kokonaisuus, jossa visuaalisilla elementeillä on iso rooli. Koko kuvausryhmä oli tässä täysillä mukana, ilmassa oli jännityksen värinää, kun kone käynnistyi, Uusitalo-Matilainen kertoo.
Katso alta video nakkikoneen synnystä: