Korkeasaaren eläintarha on matkailu- ja ravintola-alan maineikkain organisaatio, kertoo T-median matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine 2024 -tutkimus. Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten näkemyksiä ja mielikuvia alan organisaatioista ja koko toimialasta.
Korkeasaaren maineluku oli tutkimuksessa 3,91 asteikolla 1–5.
Toiseksi maineikkaimmaksi organisaatioksi arvioitiin Tiedekeskus Heureka maineluvulla 3,89 ja kolmanneksi maineikkaimmaksi Sokos Hotels maineluvulla 3,77.
– Tutkimuksesta voimme tulkita, että ihmisillä on kovat odotukset meidän suhteemme. On mahtavaa saada tutkittua tietoa siitä, että pystymme vastaamaan odotuksiin. Mainetta rakennetaan jokaisessa kohtaamisessa ja viestissä, tapahtuipa se kasvokkain, puhelimitse, sosiaalisessa mediassa tai median välityksellä, tai vaikkapa eläintarhassa työtämme seuraamalla, Korkeasaaren toimitusjohtaja Sanna Hellström sanoo tiedotteessa.
T-median asiantuntija Kaisa Laurilan kertoo koronapandemian vaikuttaneen toimialan maineeseen positiivisesti, sillä organisaatiot onnistuivat vastaamaan ihmisten odotuksiin poikkeusoloissa.
– Sittemmin mielikuvat sekä tuki alaa kohtaan ovat laskeneet tasaisesti, mutta nyt lasku näyttäisi taittuneen ja on jopa aavistuksen jälleen parantunut. Etenkin ihmisten mielikuvat siitä, kykenevätkö organisaatiot tarjoamaan hintansa arvoisia tuotteita ja palveluita on viimeisen vuoden aikana hypännyt askeleen parempaan suuntaan, Laurila sanoo.
Tutkimuksessa tarkasteltiin yhteensä 21 organisaatiota huhti-toukokussa 2024, ja siihen vastasi 2 453 suomalaista.
Näin tutkittiin
Tulokset pohjautuvat huhti-toukokuussa 2024 toteutettuun matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine-tutkimukseen, jossa selvitettiin Suomessa toimivien alan organisaatioiden mainetta suomalaisten keskuudessa.
Organisaatioita arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimukseen osallistui 2 453 suomalaista.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.