Nokia on 7,5 miljardin euron arvolla edelleen Suomen arvokkain brändi, kertoo Brand Finance -yrityksen tuore data.
Fazer teki debyyttinsä Suomen kymmenen parhaan brändin joukkoon 20 prosentin brändiarvon kasvulla viime vuodesta, jolloin se oli sijalla 14. Fazerin brändin vahvuus on myös merkittävästi parantunut, ja se on Suomen toiseksi vahvin 77.7 pisteen Brändivahvuusindeksillä (BSI). joka vastaa AA+ -luokitusta. Tutkimuksen mukaan brändi paransi pisteytystään sekä tunnettuudessa että maineessa.
Valion brändiarvo on kasvanut 27 prosenttia 1,8 miljardiin euroon. Valio ohitti samalla Koneen, jonka brändiarvo laski 10 prosenttia 1,7 miljardiin euroon. Samalla Valio nousi Suomen neljänneksi arvokkaimmaksi ja kolmanneksi nopeimmin kasvavaksi brändiksi. Tutkimuksen datan mukaan Suomen elintarvikebrändejä pidetään jatkuvasti kestävinä korkeiden ESG-mittareiden perusteella.
Wärtsilän brändiarvo on noussut Suomen nopeimmin kasvavaksi brändiksi. Kestävän teknologian kysyntä lisääntyy energian ja merenkulun aloilla. Wärtsilan brändiarvo on kasvanut 36 prosenttia 801 miljoonaan euroon.
Elisa on tutkimuksen mukaan Suomen vahvin brändi. Fazer on sijalla kaksi ja DNA sijalla kolme. Pörssiyhtiöistä listalle yltää Elisan lisäksi Neste, Metso, Konecranes, Nokia ja Stora Enso.