Markkinointiteknologiaan keskittynyt Leadoo Marketing Technologies vaihtaa touko-kesäkuun vaihteessa toimitusjohtajaa, kun Suomessa vahvasti menestyneen startupin perustaja Mikael da Costa siirtyy vastaamaan yhtiön tuotekehityksestä. Da Costan paikan toimitusjohtajana ottaa Vesa Jutila, joka on tehnyt pitkän uran suomalaisissa suuryrityksissä.
Jutila on muun muassa vastannut Nokian markkinoinnin suunnittelusta ja pyörittänyt yli miljardin euron markkinointibudjettia. Nokia-taipaleensa jälkeen hän toimi pelijätti Roviolla vastaten globaaleista kaupallisista operaatioista, suunnittelusta ja kumppanuuksista. Viime vuodet Jutila työskenteli pilvipalveluteknologian parissa Rovion tytäryhtiö Hatch Entertainmentissa perustajajäsenen roolissa..
Jutila kertoo MarkkinointiUutisille, että Leadoossa häntä kiinnostaa etenkin kansainväliset mahdollisuudet..
– Olen aina tykännyt olla mukana asioissa, joissa on kansainvälinen potentiaali. Leadoo on pystynyt rakentamaan tuotteen, joka resonoi markkinan kanssa todella hyvin, koska tuote tuo välittömästi lisäarvoa asiakkaille. Leadoo on todellakin lähtenyt lentoon, ja meillä on asiakkaita laidasta laitaan, joten innostuin tästä mahdollisuudesta saman tien, Jutila sanoo.
– Toinen iso syy päätökselleni oli tämä työyhteisö, johon on kerätty äärimmäisen kova porukka. Uskon, että tämä on voittava tiimi.
Leadoo on pystynyt rakentamaan tuotteen, joka resonoi markkinan kanssa todella hyvin, koska tuote tuo välittömästi lisäarvoa asiakkaille
Leadoo toimii tällä hetkellä Suomen ulkopuolella Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa, mutta tähtäimessä on valloittaa koko maailma. Yrityksen innovatiivinen teknologia tuo asiakkaille todistetusti keskimääräistä enemmän liidejä ja myyntiä.
– Maailma on täynnä yrityksiä, jotka hyötyisivät Leadoon tuotteesta. Mahdollisuudet ovat massiiviset. Meillä on jo nyt kovia näyttöjä, sillä asiakkaina on pörssiyrityksiä, jotka ovat hyvin tyytyväisiä asiakkaita. Tyytyväisyys perustuu nimenomaan siihen, että he saavat heti hyviä tuloksia investoinneilleen. Nyt kun luomme skaalautuvan mallin muihin maihin, vain taivas on rajana.
Juuri tästä syystä Leadoo halusi palkata Jutilan, sillä hän on toimillaan tehnyt jättiyhtiöille myyntiä maailmalla ja nähnyt, miten isoilla markkinoilla menestytään.
– Suunnittelin yli 10-vuotisella Nokia-urallani markkinointikampanjoita ja -investointeja. Parhaimmillaan budjetti oli yli miljardi euroa. Olen päässyt näkemään, miten maailmalla toimitaan isossa mittakaavassa ja miten samaa tuotetta viedään eri tavalla eri maihin. Jokaisesta markkinasta pitää löytää ne spesifit juttunsa, Jutila sanoo.
Suunnittelin yli 10-vuotisella Nokia-urallani markkinointikampanjoita ja -investointeja. Parhaimmillaan budjetti oli yli miljardi euroa
Leadoolla on myös taloudellisesti edellytykset kasvaa rajusti. Asiakasmäärä on kasvanut kovaa vauhtia, ja alkuvuodesta yritys keräsi sijoituskierroksella yli viiden miljoonan euron rahoituksen.
– Sotakassa on niin sanotusti kondiksessa. Kasvu ja uusien markkinoiden saavuttaminen vaativat investointeja, mutta Leadoossa ei ole enää kyse siitä, että rahaa vain poltetaan. Meillä on paljon asiakkaita ja kassavirtaa. Liiketoimintamme on terveellä pohjalla, Jutila muistuttaa lopuksi.