Mainonnan eettinen neuvos on antanut huomautuksen ruotsalaiselle kaurayhtiölle Oatlylle, jonka viime syksyn kampanjasta tehtiin kaksi valitusta. Mainonnan eettinen neuvosto antoi tapauksesta päätöksen tällä viikolla.
Oatlyn Maitomyytit-kampanjassa lähetettiin 250 000 kotitaloudelle vihkonen, jossa rikottiin maitoon liittyviä myyttejä. Postitus kohdistettiin kotitalouksiin, joissa asuu 6−12-vuotiaita lapsia. Kampanja näkyi myös verkossa.
Mainonnan eettisen neuvoston mukaan markkinointi oli hyvän tavan vastaista, koska julkaisulla pyrittiin vaikuttamaan lapsiin.
– Markkinointi ei ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi eikä siitä käynyt selkeästi ilmi, kenen lukuun markkinoidaan. Lapsiin suunnatussa markkinoinnissa hyödynnettiin lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta. Lasten huolta ilmastonmuutoksesta käytettiin markkinoinnin tehokeinona, neuvoston lausunnossa sanotaan.
Kampanjan tavoitteena oli herättää keskustelua maidosta. Vihkosessa oli 20 väittämää, joihin yritys kertoi oman kantansa. Julkaisussa sanotaan Oatlyn olevan vakuuttunut siitä, että ihmiskunnan on alettava syödä ja juoda enemmän kasvipohjaisia tuotteita sekä terveydellisistä että ilmastollisista syistä. Vihkosen lähdeluettelosta selviää, että osa julkaisun tiedoista on saatu yrityksen itse tilaamista selvityksistä.
Oatly kiistää syytökset, sillä kaurajätin mukaan julkaisu on kohdistettu vanhemmille eikä lapsille. Yritys tekee valituksen päätöksestä.