Gigantin keskitetty liveshopping-palvelukeskus löytyy Turun Skanssista. Kuva: Gigantti
Myynti

“Oikean" myyjän palvelulle löytyy kysyntää verkko-ostoksillakin – Gigantin liveshopping-myynti yli nelinkertaistui

5.6.2024 8:51
Mikko Perttunen
Myyjän apu videoyhteyden toisessa päässä vähentää myös tuotepalautuksia.

Verkkokauppa on viime vuodet kasvanut hurjaa vauhtia, mutta verkossakin näyttää löytyvän tarvetta samankaltaiselle palvelulle, kuin mitä asiakas tavallisesti saisi myymälässä.

Gigantin vuonna 2020 lanseeraama liveshopping-palvelu yhdistää myymälässä saatavan asiakaspalvelun nettikauppaan: palvelussa asiakas voi tehdä verkko-ostoksensa videoyhteyden kautta palvelevan myyjän avustuksella.

Suomen vähittäiskaupassa liveshoppingia on hyödynnetty pääasiassa erilaisten tapahtumien yhteydessä, mutta Gigantin malli on asiakkaiden käytössä päivittäin. Aluksi palvelulla vastattiin koronapandemian kasvattamaan etäasiointimahdollisuuksien tarpeeseen, mutta tarve palvelulle oli Gigantissa tunnistettu jo aiemmin:

– Liveshopping oli jo tuolloin osa kaupankäynnin kehitystä. Pandemia vain nopeutti palvelun käyttöönottoa. Liveshopping on hyvä esimerkki monikanavaisesta asiakaskokemuksesta, johon panostamme vahvasti: asiakas pääsee yhdistämään asiointikanavia myymälöistä nettipalveluun, Gigantin aluepäällikkö Jani Hämäläinen kertoo tiedotteessa.

Gigantin liveshopping-myynti on nyt elektroniikkaketjun mukaan nelinkertaistunut vuoden takaiseen nähden.

"Palvelu helpottaa myös niiden asiointia, joilla on haasteita itse myymälään liikkumisessa"

– Moni asiakas on kertonut ilahtuneensa siitä, että videopalvelussa heitä palvelee ”oikea” myyjä suoraan myymälästä. Palvelu helpottaa palautteiden perusteella kiireisten arkea ja myös niiden asiointia, ketkä pitävät myymäläasioinnista, mutta joilla on haasteita itse myymälään liikkumisessa, liveshopping-palvelusta vastaava Gigantti Skanssin tavaratalopäällikkö Juho Leponiemi kertoo.

Keskitetty liveshopping-palvelukeskus löytyy juuri Turun Skanssista, jossa työskentelyyn osallistuvat kaikki myymälän myyjät.

Asiakkaat käyttävät Gigantissa live-myyjiä hyödyksi erityisesti kodinkone- ja televisio-ostoksilla.

– Myyjältä tarvitaan usein varmistusta siihen, paljonko tilaa laite käytännössä tarvitsee tai mitä eri ominaisuuksia siinä on. Esimerkiksi jääkaappipakastinta ostettaessa on tärkeää varmistaa, että laite mahtuu sille varattuun tilaan, Leponiemi kertoo.

Leponiemen mukaan tämä näkyy myös palautusten määrässä. Leponiemen ja Hämäläisen mukaan lähitulevaisuudessa palvelussa on mahdollista hyödyntää esimerkiksi 3D-mallinnusta. Tällöin asiakas voisi tarkastella, miltä tuote, kuten televisio, käytännössä näyttäisi sille varatussa tilassa.

MAINOS