Kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut kesän jälkeen epävakaan taloustilanteen ja hintojen nousun myötä, mutta kuluttaminen – tai ainakin verkko-ostaminen – on ollut vahvassa kasvussa vuoden vilkkaimman alennusviikon, Black Weekin, aikana, kertoo vähittäispankkialan toimija Klarnan data.
Ilmiö kertonee siitä, että kuluttajat keskittävät ostoksiaan Black Weekille, mutta myös yritysten markkinointipanostuksilla saattaa olla tekemistä kasvun kanssa, sillä mainostajat joutuvat tehdä entistä enemmän töitä myynnin eteen.
Klarnan ostodatan mukaan Black Weekin maanantain ja keskiviikon välinen verkkomyynti kasvoi Suomessa 14 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Suurinta kasvua nähtiin keskiviikkona, jolloin ostaminen kasvoi peräti 30 prosentilla.
Suomalaiset ovat maanantain ja keskiviikon välisenä aikana ostaneet eniten kodin ja puutarhan tuotteita, koruja ja asusteita sekä viihdettä.
Suurin osa, jopa 78 prosenttia, ostoksista on naisten tekemiä. Naisissa suosituimmat tuoteryhmät ovat olleet tähän mennessä koti ja puutarha, vapaa-aika, urheilu ja harrastukset sekä korut ja asusteet. Miehissä suosituimmat ryhmät ovat olleet vaatteet ja kengät, korut ja asusteet sekä elektroniikka.
Ikäluokittain eniten ostamistaan on kasvattanut 25–40-vuotiaat, jossa kasvua on nähty 41 prosenttia.
Klarnan Black Friday ja Cyber Monday -tutkimuksen mukaan 60 prosenttia suomalaisista aikoo todennäköisesti ostaa jotain Black Weekin alennusmyynneistä. Lähes puolet suomalaisista, 45 prosenttia, aikoo ostaa Black Fridayna enemmän verkosta kuin kivijalkamyymälöistä, ja 42 prosenttia uskoo ostavansa enemmän verkosta kuin viime vuonna.