Syyskuussa voimaan tullut arvonlisäveron korotus ei ole vaikuttanut ainakaan kaikkien tuotteiden hintaan täysimääräisesti, kertovat tilastokeskuksen tiedot.
Arvonlisävero nousi syyskuussa 24 prosentista 25,5 prosenttiin.
Tilastokeskuksen yliaktuaari Kristiina Nieminen kertoo, että käytännössä 1,5 prosentin arvonlisäveron muutos tarkoittaisi kuluttajahintoihin 1,2 prosentin nousua.
– Sen oletettiin siirtyvän täysimääräisesti tätä verokantaa soveltaviin hintoihin, Nieminen sanoo.
Syyskuun kuluttajahintaindeksin perusteella näyttää siltä, että osa tuotteista ja palveluista kallistui heti, mutta toisissa tuoteryhmissä hintakehitys on ollut hitaampaa.
– Tarkempi tarkastelu osoittaa, että elokuulta syyskuulle 1,2 prosentin hintojen nousu toteutui esimerkiksi alkoholijuomissa, vaatteissa, jalkineissa ja kodinkalusteissa. Palveluissa vastaava hintojen nousu toteutui odotuksen mukaisesti muun muassa vesihuollossa, jätteiden keruussa ja lämpöenergiassa sekä laajakaistamaksuissa ja matkapuhelumaksuissa, Nieminen selittää.
Esimerkiksi kodinhoito- ja taloustarvikkeiden, lelujen sekä hygienia- ja kosmetiikkatuotteiden hinnat ovat sen sijaan nousseet alv-korotusta vähemmän.
Kaikkiaan kuluttajahintojen vuosimuutos oli syyskuussa 0,8 prosenttia eli inflaatio on hidastunut elokuusta syyskuulle. Se johtui muun muassa asuntolainojen keskikoron lievemmästä noususta ja sähkön halpenemisesta.