Lääkärikeskus Aava
Ilmiöt

Pauli Waroma listaa neljä trendiä, jotka näkyvät markkinoinnissa tällä hetkellä

15.9.2022 12:35
Toni Rajamäki
Waroma uskoo, että “purpose-kehityksessä” ollaan siirtymässä uudelle tasolle, konkreettisten tekojen aikaan.

Pauli Waroma on tunnettu markkinoija, joka on saanut seurata alaa aitiopaikalta yli 20 vuoden ajan. Hänet tunnetaan muun muassa markkinointitoimisto Sherpan perustajana ja pörssiyritys Pihlajalinnan entisenä markkinointijohtajana. Tänä päivänä hän työskentelee vahvaa kasvua tehneen Lääkärikeskus Aavan markkinointijohtajana.

Waroma on nähnyt, miten ala on muuttunut tällä vuosituhannella. Hän on nähnyt lukuisia trendejä, villityksiä ja uudistuksia, joista osa on jäänyt elämään pysyvästi ja osa kuollut pois nopeasti. 

Mutta mitä Waroma näkee tällä hetkellä alan trendeinä? Mitkä asiat puhuttavat markkinoijia juuri nyt?

MarkkinointiUutiset tapasi Waroman suomalaisten markkinointijohtajien huipputapahtumassa, Profession Strategy Talk CMO:ssa, ja kysyi kokeneen markkinoijan mielipidettä.

– Isossa kuvassa nyt näkyy pelko taloudesta ja siitä, millaiset edellytykset yrityksillä on seuraavan puolen vuoden, vuoden tai kahden vuoden aikana. Ukrainan sota, energiakriisi ja monet muut tekijät luovat yleistä epävarmuutta, Waroma aloittaa.

MAINOS

Yleiseen pelkoon saattaa liittyä monta pienempää trendiä, kuten vaikkapa markkinointibudjettien leikkaaminen tai varovaisuus ja sitä seuraava brändimainonnan vähentäminen.

Lue myös: Wärtsilä Energyn markkinointijohtaja Ninna Arposen mukaan markkinointiosastojen täytyy todistaa arvonsa entistä paremmin, kun taantuma uhkaa

Waroma kuitenkin sanoo, että tällä hetkellä markkinoinnin kentässä ei näy varovaisuutta, päinvastoin. Yhtenä trendinä hän näkeekin vahvan bränditekemisen. 

– Noin 15 vuotta sitten markkinoinnissa alkoi näkyä digitalisaation trendi, ja siitä on kehitytty koko ajan kohti hyperkohdentamista. Nyt olen aistivinani, että vastavoima nousee. Brändistä on puhuttu viimeisen vuoden aikana vastavoimana. Me teemme yhä liikaa höttöä siitä väliltä, kun pitäisi tehdä brändillisiä, näyttäviä ja tunteita herättäviä juttuja. Mittaamisessa ja konversiotekemisessä pitäisi olla fiksumpi, ja unohtaa höttö väliltä.

Me teemme yhä liikaa höttöä siitä väliltä, kun pitäisi tehdä brändillisiä, näyttäviä ja tunteita herättäviä juttuja.

Kolmantena trendinä Waroma mainitsee työnantajabrändin kehittämisen konkretian keinoin. Työnantajabrändistä on puhuttu jo muutaman vuoden, mutta kenties aiemmin puheet ovat jääneet puheiksi. Nyt osaajapulan syventyessä kaivataan entistä enemmän aitoja tekoja työntekijöiden hyväksi.

– Suomi on pieni maa, jossa kaikki taistelevat samoista osaajista. Etätyö on teoriassa laajentanut rekrytoinnin ulkomaisiin osaajiin, mutta silti yritykset katsovat vahvasti Suomeen. Työnantajamielikuvasta on puhuttu trendinä, mutta nyt on alettu laskeutua kohti konkreettisempia tekoja yritysten arjessa. Siihen on pakko mennä, jos haluaa pärjätä kilpailijoilleen.

Työnantajabrändi olikin yksi suurimmista teemoista Strategy Talk CMO -tapahtumassa. Toinen iso teema oli “purpose” eli merkityksellisyys, joka on ollut pinnalla pitkään, mutta siitäkin Waroma on huomannut uuden trendin, joka näkyy paikoitellen jo nyt.

– Kun “purpose” tuli, markkinoinnista unohdettiin kaikki hauskuus, ja markkinoinnista tuli vakavaa. Kaikki puhuu vastuullisuudesta ja vieläpä samankaltaisesti. Nyt on menty astetta syvemmälle, ja “purposen” päälle on alettu rakentaa huomiota herättäviä keinoa, sitä hauskuutta. Tätä näkyy jo vähän, joten olemme siirtymävaiheessa. Avainkysymys on, miten rakentaa huomiota “purposen” päälle siten, ettei puhu “purposesta”.

– Minun mielestäni brändien ei pitäisi markkinoida tuotteita tai palveluita, vaan arvojaan, visiotaan ja missiotaan, jotka ovat rakennuspalikoita. Näiden päälle pitää rakentaa kiinnostavaa tarinaa, Waroma linjaa. 

Metaversumi tulee varmuudella

MarkkinointiUutiset kysyi Waromalta myös tulevista trendeistä suomalaisessa markkinoinnissa. Paljon on puhuttu muun muassa metaversumista, joka on jo maailmassa yksi iso trendi. Suomessa metaversumi ei kuitenkaan konkreettisesti näy brändien arjessa. Nyt tunnutaan olevan vielä sivustakatsojan roolissa.

Osa myös epäilee, tuleeko metaversumista koskaan iso asia Suomessa. Waromalla on tähän selkeä mielipide.

– Varmasti tulee, ennemmin tai myöhemmin. Minä olen pomminvarma siitä, että virtuaalitodellisuus, tekoäly ja muut tulevat esiin. En osaa kyseenalaistaa yhtään, etteikö maailma menisi siihen suuntaan. Ja kun maailma menee tuohon suuntaan, myös Facebook (metaversumin edelläkävijä) menee.

Waroma haluaakin antaa vinkin tuleville markkinointialan yrittäjille: ota metaversumi ja muut globaalit teknologiatrendit haltuun saman tien.

– Se tuskin on vielä mikään megaluokan rahanlähde, mutta jos jaksaa hieman “grindata”, niin tällöin voi olla edelläkävijä, kun homma räjähtää suureksi, Waroma vinkkaa.

MAINOS
MAINOS