Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) jakoi jälleen lausuntoja hyvän tavan vastaisesta markkinoinnista.
Piilomainonnasta huomautuksen sai vaikuttaja Viivi Kuusela yhteistyöstään OnePlus Finlandin kanssa. Kuuselan Instagram-kanavan tarinaosion kuvassa ei ollut mainontatunnistetta. Yhteistyön vaikuttajamarkkinointitoimisto oli OCMG Nordic Oy.
Huomautuksen piilomainonnasta sai myös vaikuttaja Päivi Rantanen. Huomautus koskee yhteistyötä Beea Designin kanssa. Rantanen oli käyttänyt Instagram-tilillään julkaisemassa mainoksessa mainostunnisteena ilmaisua ”*vaatteet saatu”, joka ei MENin mukaan ole selkeä mainostunniste.
Huomautuksia jaettiin myös organisaatioille. Visit Tampere Oy ja Tammerfoods&Co julkaisivat Instagram-tileillään videomainoksen Restahotelsin Puisto-nimisestä ravintolasta. Videolla oli jonkin aikaa näkyvissä Instagram-merkintätyökalun huomaamaton maininta ”Maksettu kumppanuus”. MENin mukaan mainos ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Wormole Oy sai huomautuksen mainoksestaan, jossa markkinoija kuvasi tuotettaan sanoilla ”huomaamaton kortonki/kola-tasku”. Markkinointi, jossa suhtaudutaan hyväksyvästi lainvastaiseen menettelyyn, kuten huumausaineen käyttöön tai hallussapitoon, on hyvän tavan vastaista, MEN totesi.