Mikko Perttunen
Mainonta

Porisuhde tyhjensi Effie Finland -pöydän – ”kuntamarkkinoinnilta on vaikea toivoa enempää”

10.2.2023 9:06
Toinen suuri menestyjä oli Puuilo, joka otti kahdessa sarjassa hopeisen Effien.

Porin kaupungin ja Staart Oy:n Porisuhde-kampanja palkittiin pääpalkinto Grand Effiellä eilisessä Suomen Effie-gaalassa Sanomatalolla. Grand Effien lisäksi Porisuhde nappasi kultaa myös Erikoissarjassa ja Tuotteet ja palvelut -sarjassa.

Palkitsemisperusteluina kerrottiin, että kyseessä on poikkeuksellisen rohkea työ, joka haastoi alan konventiot, ja jossa yhdistyy huumori, vahva itseironia ja luotto yksinkertaiseen konseptiin. Perusteluiden mukaan työ sai ansaitusti valtavan valtakunnallisen näkyvyyden. Kyseessä on uniikki tapa kommunikoida, joka herättää mielenkiinnon ja herättää myös porilaisissa ylpeydentunnetta kotipaikkakuntaa kohtaan.

Porisuhdetta ei palkittu ensimmäistä kertaa.
MAINOS

Porisuhdetta ei palkittu ensimmäistä kertaa, vaan se on herättänyt huomiota myös muissa kilpailuissa.

Lue myös: Idea Porisuhde-kampanjasta syntyi puistonpenkillä Kaivopuistossa – Mainostoimisto Staartin luova johtaja Juuso Kemi kertoo, miksi kampanja nousi sensaatioksi

Toinen gaalan menestyjistä oli Puuilo, jonka pörssiin listautumista vauhditettiin Morjensta pörssiin -kampanjalla. Se otti hopeaa Porisuhteen takana Erikoissarjassa ja Tuotteet ja palvelut -sarjassa.

Media-sarjassa ei palkittu yhtään työtä, sillä yksikään ehdolla olleista töistä ei ylittänyt palkintojen pisterajoja.

Voittajatyöt

Grand Effie

Porisuhde (Porin kaupunki & Staart Oy, Koju Film Company Oy, ALL CAPS Oy, Ohjelmakauppa Oy)

Erikoissarja

Kulta: Porisuhde

Hopea: Morjensta pörssiin! Miten Puuilon rempseällä listautumiskampanjalla saatiin osakkaiksi ennätysmäärä piensijoittajia sitten vuoden 1999 teknobuumin. (Puuilo & Miltton, Bauer Media, GroupM, Nöjd Agency)

Pronssi: Remix22 (feat. Isac Elliot) (Sinebrychoff & Reaktor Creative, Initiative, Koski Syväri, Universal Music (Finland), Makia Creative, Mellakka Events)

Pronssi: Näin myydään autoja näyttämättä autoja (Saka Finland & Avidly Oyj, Grillifilms, Nöjd, Flc, Miracle Sound Oy)

Kauppa & kuluttaja

Pronssi: Oda – Euroopan menestyksekkäin ruoan verkkokaupan lanseeraus (Oda & Reaktor Innovations Oy, Toinen PHD, Bryan Saragosa, Lucy Loves Stories)

Positiivinen muutos

Pronssi: Kuinka yhden K-Market-kauppiaan puuttuminen kiusaamiseen sai aikaiseksi ilmiön ja lähes 800 kaupan toimintamallin. (Kesko Oyj, K-Market & Wörks Oy, Dagmar, Cocoa Media Productions Oy, Result Entertainment)

Tuotteet & palvelut

Kulta: Porisuhde

Hopea: Morjensta pörssiin! Miten rempseällä listautumiskampanjalla Puuilon osakkeesta tehtiin himottu kansanosake.

Pronssi: Voimaa oman tiensä kulkijoille (Fazer Leipomot Oy & IVALO Creative Agency, Dagmar, Drum)

Pronssi: Uusi brändi-identiteetti ja design system rakensivat menestyksen myymälässä. (Kesko Oyj & Oy SEK Ab)

MAINOS
MAINOS