Viestinnän arvostus organisaatioissa ja yhteiskunnassa nousi koronapandemian vuosina, ja Procomin tuoreen kyselyn mukaan viestinnän merkitys on jatkanut kasvuaan myös pandemiavuosien jälkeen.
Procomin uusimman Viestinnän Pulssi -kyselyn mukaan puolet johtavista viestijöistä näkee viestinnän roolin kasvaneen viimeisten kahden vuoden aikana. Ennallaan roolin näki pysyneen 44 prosenttia vastaajista.
Syyskuussa tehdyssä Procomin jäsenkyselyssä havaittiin, että viestijöiden kuormitusta aiheuttavista tekijöistä eniten oli yleistynyt se, että työyhteisöllä, asiakkailla ja johdolla on heikko ymmärrys viestintätyöstä. Yli 40 prosenttia vastaajista piti sitä kuormittavana tekijänä.
Johtavat viestijät uskovat kuitenkin sidosryhmien ymmärtävän viestintätyötä. Kaksi kolmesta vastaajasta sanoo ymmärrystä löytyvän melko hyvin ja reilu viidennes jopa erittäin hyvin.
Viestinnän resurssit muuttuvat kuitenkin jatkuvasti niukemmiksi. Yli neljännes paneelin vastaajista kertoo resurssien vähenevän ensi vuonna ja vain alle kymmenes niiden kasvavan. Ennallaan resurssien kertoo pysyvän yli 60 prosenttia vastaajista.