Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kertoo, että puhelinmyynnin säännöt muuttuvat vuodenvaihteessa. Uuden linjauksen mukaan kauppa syntyy vasta puhelun jälkeen kirjallisella sopimuksella, kun aiemmin kaupan viimeistelemiseksi on riittänyt puhelimessa tehty suullinen sopimus.
Muutoksella pyritään vähentämään väärinkäsityksiä ja huijauksia. Ensi vuonna kuluttajat pääsevät näkemään kirjallisen sopimuksen ja kaupan ehdot ennen kaupan hyväksymistä.
– Sääntöjen tiukentaminen on erittäin tervetullutta, sillä puhelinmyynti aiheuttaa paljon harmia erityisesti haavoittuville kuluttajille. Harkintarauhan antaminen ehkäisee tapauksia, joissa sopimus syntyy tuputtamisen tai väärinkäsityksen kautta, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.
Uuden säännön mukaan kirjallista tarjousta ei saa lähettää puhelun aikana, vaan vasta sen jälkeen. Myyjän pitää myös kertoa tarjouksen yhteydessä, että ellei kuluttaja erikseen hyväksy tarjousta, sopimus ei sido häntä eikä hänellä ole velvollisuutta maksaa, palauttaa tai säilyttää lähetettyä tavaraa.